GKN-Loppet!

Eva-Lott:

Nytt för i år under Alliansloppsveckan är att man utökat med en löpartävling GKN-loppet som går redan på onsdagen. GKN Aerospace Sweden är Eventsponsor för Alliansloppet och är även min arbetsplats. Vi har på GKN flera olika fritidssektioner där jag är med i Joggingsektionens styrelse. Då företaget kommer att märka upp denna bana som ”GKN Slingan” där Friskvårdsföreningen hoppas återkomma med fler aktiviteter framöver som vi i Joggingsektionen kommer att hjälpa till med tyckte jag det var en bra ide att ställa upp i loppet. Något som var käckt också var att en del av anmälningsavgiftspengarna gick till den klubb man själv vill gynna så jag valde Trollhättans SOK.

Det var 2 olika sträckor att välja på, 8 km alt. 16 km. De olika klasserna var herr, dam och VD-jogg, Stavgångare samt gångare var oxå välkomna och hade ett eget startled.

Jag valde då 16 km som är två varv på en 8 km bana som går runt kanalen i Trollhättan. Passade så bra just nu då vi har ett lag på Tjörn den 30 augusti. Sanna Kårebrand simmar, Anneli  cyklar och jag avslutar med en halvmara. Nu kunde jag testa att våga ligga på lite och få en känsla av formen.

Något som man inte hade med i beräkningen var att det krockade med veteranbilsutställningen som är varje onsdag vid slussarna under sommaren. Detta gjorde att man drog om slingan lite (fick några backar på köpet, se det som bonus haha) så banan blev något längre. Hade 17 km istället för 16 km på GPS:n.

Hade bestämt mig för att inte rusa iväg utan försöka komma in i loppet utan att vara helt slut i kropp o andning. Som alltid så rycks man med och allt känns bra de första kilometrarna. Hade 4.36 på första km och andra km på 4.50 sedan så pendlade jag runt 5. Tänkte först att den öppningen kanske inte var så smart men det gick så himla bra, fick inte någon som helst känsla av att kroppen tog slut.

När vi kom till den slinga som man drog om p.g.a. veteranbilarna så sjönk ju tempot något men lyckades hålla någorlunda fart uppför backarna och kom tillbaka fort in i tempot igen. Kom in för varvning och kände mig väldigt pigg fortfarande, tog lite sportdryck i farten innan jag gav mig ut på varv nummer två.

På andra varvet hade det börjat blåsa upp rejält så när jag sprang längs kanalen kom världens regnskur och det var som att springa mot en vägg. Hade ingen rygg jag kunde lägga mig bakom så det vara bara att kämpa på. Kommer återigen till den omlagda slingan och även nu gick det hyfsat bra uppför backen och återhämtade mig fort. Där någonstans ropade även en funktionär till mig att jag var andra dam, nämen tänkte jag va kul. Hade ingen aning hur många som var före mig och vilka av dem som sprang samma sträcka som jag. Jäklar tänkte jag, om jag håller den här farten borde jag få en pallplats, riktigt kul. Nu var det inte långt kvar och jag hade lika mycket krafter nu som jag haft under hela loppet.

Jag springer in i mål som 2:a dam med tiden 1:27:03 på 17 km och var grymt nöjd med att min kropp svarade så bra idag och var inte helt slut utan hade kunna fortsätta ett tag till i den farten. En goe känsla att ha med sig nu inför Tjörn :)

1:a blev Johanna Dahl som jag många gånger ha kört Butlers Triathlon med. Hon gjorde ett grymt lopp och vann dessutom rullskidor, något som jag vet att hon inte åker men men kanske de kommer till nytta ändå hehe… Själv vann jag en vattentät ryggsäck som kan väl komma till användning. 3:a blev Christina Enerstedt som jag ofta träffar när jag är på Active och tränar.

GKN hade ett eget tält där de serverade fruktsallad och förfriskningar till oss som tävlade. Veronica och Jocke som också är med i Joggingsektionen var med där och hjälpte till att dela ut så jag tog mig dit efter målgång och tjötade lite.

Var en kul tävling och det var roligt att får vara med första året. En eloge till alla funktionärer som glatt hejade och supportade under banan. Hoppas att den växer och stannar kvar.

Goe fredag på er