ICA Kvantum Duatlon Vänersborg

Anneli:

I söndags deltog jag I ICA Kvantum Duathlon I Vänersborg. En första upplaga av detta s.k motionslopp där allt var tillåtet. Fikakorg, köra på cykelvägar, klungkörning mm. Dock så var det fritt fram att även tävla vilket jag och ett gäng andra gjorde.

 

Cykling 18,4 km och löpning 4,1 km.

 

Min lilla Bianci skulle än en gång denna veckan få bekänna färg J

 

Innan start fullkomligt öste regnet ner och jag och min man Andreas som också skulle tävla satt i bilen och huttrade. Det är inte jättemysigt att ta tag i grejerna då alltså.

 

Men hur som helst. Nån lucka fick vi här och var och då skynda vi oss att rigga cyklar och ställa löparskorna vid växlingen.

 

Lagom till starten hade vi sån tur att regnet höll upp och det var verkligen skönt.

 

Starten gick till så att vi i en prolog följde en fyrhjuling över Dalbobron i Vänersborg. Därefter släpptes fältet.

 

Redan på bron lade jag mig långt fram och tog possition bakom en kille jag körde ihop med på KM’et i tisdags. Visste att han skulle försöka hänga på om det blev nåt ryck. Även en tjej från Cykelklubben låg lång fram och henne höll jag också ett öga på.

 

Och det dröjde väl…. Ja…. Ca 1 minut eller så, så kom första rycket efter fältet blivit släppt. Jahapp, det var bara att trampa på. Det drevs upp ett högt tempo direkt och trots klungan var rätt stor så kändes det att det var hård motvind. Fick jobba rätt hårt för att inte släppa och tur var att emellanåt så blev det lite lugnare och sedan drog det på igen.

 

Det märktes tydligt i början att det var rena cyklister som låg i täten, de cyklar på detta viset. Och det kan vara väl så vinnande då de ibland kan få stora luckor med att göra så. Det är ju lite ovant men man får vara beredd. Sedan är dom ju så mycket starkare än jag men eftersom tempot ibland sjönk något kunde jag återhämta mig och ta nya tag.

 

Men det fanns många starka cyklister med idag och folk droppade av lite då och då. Jag lyckades hänga kvar sist i klungan på en hårsmån ibland haha. Jag slet verklien och bet ihop!

 

Cykeltjejen som jag höll ett öga på fick släppa vid en liten knix och där fick jag samtidigt trycka på för att inte tappa klungan, tur jag var med där.. pust.

 

Farten skiftade från fort till jäkligt fort haha – Som sagt, jag var nu ensam tjej i klungan på ca 15 pers. Jag hade inte sån koll hur det såg ut där framme. Tror det var nån som ryckte i slutet också men själva klungan höll ihop. Jag bet mig fast i nåt hjul hela tiden och det funkade kanon. Visst var det kritiskt vid ett par tillfällen där det var en backe men jag lyckades inte tappa för mycket utan kunde ansluta igen.

 

När vi vände tillbaka mot Vänersborg igen visste jag att nu kommer vinden var med. Så det tänkte jag när det var som tuffast… ”-Håll i bara, vinden hemmåt blir goe”. Och det handlade ju bara om 18 km så jag kötta bara på. Det får bära eller brista, orkar jag inte springa efteråt så får det va. Jag ville ge allt på cykeln.

 

Andreas låg långt fram och gjorde en hel del förningar i klungan tillsammans med Marcus Sand, en träningskompis. De gjorde ett gott jobb där.

 

Lite kul var det när vi låg och körde som fasen på en banvall.. Så vände sig Andreas om lite för att kolla läget och hur många som var med. Gissa om han blev förvånad när han såg mig där bakom med typ 110 i kadens och såg väl ut som en duracellkanin eller nåt – haha – det var lite roligt ändå.

 

Ja jag är lite förvånad själv att jag hängde i så bra. Själv hade jag aldrig kunnat cykla så fort men idag blev snittet över 35 och det är häftigt på en sån här bana som denna som var väldigt knixig på sina ställen, och till och med grus.

 

Väl inför växling blev det en liten lucka fram till klungan då jag valde sänka farten lite för att ta av mig skorna. Jag kom in i växling som 10 totalt och bytte snabbt till löpardojor. Var så jäkla trött och förberedde att dra i mig en Gel… när jag orkar.. Pulsen var hög och jag hade det jobbigt. Väldigt ont högt upp i magen, typ håll som gjorde så jäkla ont… försökte bara tänka bort det.

 

Efter några minuters löpning fick jag i alla fall i mig halva Gel’s och efter 2,5 km ungefär kände jag att jag började återfå lite krafter. Sista Km sprang en kille om mig och jag lade mig i ryggen på honom, blev perfekt! Vi följdes åt på målrakan och jag sade till honom då att.. ”-Nu spurtar vi” – Yes.. och då fick han kramp haha Korsade mållinjen som vinnare i damklassen och var så otroligt trött och glad.

 

Totaltid: 51.55

 

Tur för mig att det bara var 4,1 km löpning, jag hade inte orkat 1 meter till och dessutom hade jag säkert blivit omsprungen av de tjejer som springer så mycket fortare. Nu vann jag ganska säkert med 2½ minut till 2:an så det var skönt!

 

Som första pris fick jag en hängmatta på ställning – megastor haha.. Den blir fin till nästa sommar J Även Andreas fick ett utlottningspris, en stor solstol, jättebra verkligen!! Dessutom slutade han 8:a i herrklassen och det var inte fy skam!

 

Tävlingen var jätterolig och bra arrangerad. Kanonbra priser och många utlottningspriser, det är kul när det är så. Hoppas bara på soligt väder nästa år :-)

 

Tack till ANA Motorcentrum i Trollhättan för spons av bil & Tack till Training-Camp som stod som arrangörer till denna tävling!

 

Ha en goe dag!