KM Linjelopp 63 km i Brålanda - Cykelklubben CKW

Anneli:

KM Linjelopp arrangör CKW Vänersborg:

Sträcka: 63,25 km Tid: 1.47 timmar

Dammade av Biancin och anmälde mig till KM i Linje och samtidigt Nostalgi! Arrangör CKW – cykelklubben i Vänersborg!

Ett häftigt lopp och samtidigt en nostalgiresa för mig. Då tävlingen var i Brålanda, där jag växte upp var det många minnen som dök upp under tävlingen. ”Där låg kyrkan som lillasyster döptes i – Och där låg kyrkan jag konfirmerades i – och där på bondgården red jag på Lady, Diana & Tenor” – Och där bor Peter & Petra som jag inte träffat på evigheter – Och där borta bodde Annelie min bästa kompis under några år – Och där bodde Carola, som hade en pyttehäst. Och Leif Broberg på Brålanda Industri som starten utgick ifrån, såg likadan ut som han gjorde för 25 år sedan :-)  Jag det var mer än bara ett KM för mig.

En fin bana på drygt 2 mil kördes i 3 varv. Kanonfina vägar och inte allt för kuperat, endast böljande härliga backar.

Jag visste ju ingenting egentligen om hur detta skulle gå, att cykla med riktiga cyklister, jösses, vad hade jag gett mig in på..?? Men jag tänkte, vad tusan, det spelar ingen roll, jag kör bara!!!

Vet inte hur många totalt som startade men runt 30 stycken kanske. Bara 2 damer tyvärr och Yvonne som den andra damen hette kör i klassen D50. Så jag var ensam i min klass också :-)  Alltså vinner jag om jag tar mig runt hehe

Varv 1: Starten gick och det delade upp sig ganska snart. Efter ca 2 km hade stora klungan dratt iväg och jag blev kvar i en liten klunga på 4 st. Jag, Yvonne, Kille1 & Kille2. Vet tyvärr inte vad dom hette :-)  Här var det bara att försöka bita mig fast, vilket gick fint. Hjälpte till och dra lite också mellanåt då vi hjälptes åt alla. Och det gick jäkligt bra, och bra fart! Ca 34 i snitt på första 2 milarn. Hejade glatt på mamma vid varvning då hon var där och kollade. Dock var vi 4 dom enda som körde rätt :-O – De stora grabbarna körde fel och fick lite extra långt varv.

Varv 2: Allt tuffade på bra. Motvind i början på varvet och fin vind tillbaka till varvning. En kille hämtade vi upp vid varvning som var av härligt kaliber, det märktes när han var uppe och drog, farten ökade! Gött tänkte jag… 5 pers är bättre än 4, då får jag vila lite mer hehe. Allt var frid och fröjd – TILLS vi hade kört 3,5 mil ungefär. Jodå, då kommer ”grabbarna” och jäklar vad hände??? De körde förbi oss och vips så hängde ”mina” klungkompisar på… H-E nu var det att bita i. Det gjordes ryck om 10-15 sekunder, ibland längre… herregud, vad gör dom?? Jo det är så här det är alltså. Jag slet, som ett djur… tänkte – rycker dom 1 gång till ramlar jag i diket! Drog en gel här! Vi närmade oss varvning och hela klungan lugnade sig något och vi gled igenom ut på sista varvet.

Varv 3: Farten ökade igen, drog gel nr2… jag lade mig på Yvonnes hjul och bara slet!!! Får inte släppa!!! Stora klungan drog iväg och vår lilla klunga delade på sig. Jag blev kvar med en kille1 och vi hjälptes åt att få kontakt med Yvonne och kille2. Vi var såååå trötta och vi hade svårt att komma ikapp. Vi hjälptes åt och dra kanske 10 sekunder var, mer orka vi inte haha. Som tur var, var Yvonne och kille1 också lite trötta så de drog inte iväg utan vi kunde snart ansluta igen. Vår 5:e gubbe hade förvunnit med storklunga, skit också, bara 4 stycken igen. MEN jag återhämtade mig fint, men benen skulle inte klarat ett ryck till haha. Vi körde fint ihop nu sista varvet och gjorde lite mindre dragningar var nu, alla hjälptes åt och även jag. Farten höll vi jämn och fin.

Målet: Skönt att äntligen gå i mål, phu. Trött men jättenöjd och glad att jag vågade starta.

Fick korv och kaffe efteråt vilket smakade fint.