Vätterntriathlon SM/RM Långdistans - Race Rapport!

Eva-Lott:

Yeeees jag klarade det och säkrade även VM plats, samma distans i Motala nästa år. Riktigt kul, som jag skrev i förra inlägget så hade jag förmodligen en plats bara jag klarar av att komma i mål. Då det var så dåliga förhållanden med låg temp både i vattnet och på land så drog man ner på simsträckan med 1000 m. Då jag för närvarande har lite jobbigt med min ansträngning var det för mig ett glatt besked, sämre är väl att man vill ju inte tävla i sådant här rent ut sagt SKITVÄDER!!! Regn, blåst, kyla under hela loppet och det är många timmar man är ute. Ja jag är verkligen glad att jag klarade mig och inte var tvungen att bryta på grund av kylan. Jag är också glad över att jag inte fick någon punktering eller något annat som kanske krånglade med cykeln för det hade inte varit lätt att ordna det i detta oväder utan att frysa ihjäl. Såg några stackare som stod och fixade punka :(

Jag, Katrin, Veronica och Tord anlände till Motala på fredagen i en fullpackad bil med 4 cyklar på taket haha… det trodde vi nästan inte på själva. Klockan 18.00 var det preracemöte och det var på det mötet som vi blev förvarnade om att simmet skulle kunna kortas ned eller helt tas bort för att ersättas med löpning.

Klockan 8.00 på lördag morgon fick vi det slutgiltiga beskedet om hur lång simsträckan skulle bli eller om den skulle bli av överhuvudtaget. Man kortade simmet till 3000 meter och för mig var det en lättnad, verkligen. På grund av det behövdes det flyttas på bojarna då varvbanan nu blev 1500 meter istället, så starten flyttades fram en kvart till 9.15.

Sim:

Starten skedde i vattnet men i och med att det var så kallt så dröjde jag mig kvar så länge som möjligt innan start. Hoppade i när det var några minuter kvar till start så jag hann lagom fram till starten. Brukar annars hoppa i tidigare för att värma upp, få till glasögon, känna på vattnet lite mer än så annars men idag ville jag vara i vattnet så lite som möjligt.

Starten gick och jag låg bland de sista och det var ingen direkt trängsel eller slagsmål så det var skönt. Tyckte det gick rätt bra även innan jag kom in i andra andningen men höll ett lagomt tempo, ville inte riskera att jag fick för hög puls, viktigaste var att klara av det inte göra en bra simtid. Först på andra varvet märkte jag att jag började tappa då jag har legat jämsides med en tjej nästan hela första varvet som simmade ifrån mig mer och mer för att försvinna ur tomma intet hehe…. Men men jag vevade på det jag kunde, på sista sträckan när jag simmade in mot uppgång hade det dessutom börjat blåsa upp lite och fick känslan av Öresjös ostyriga vågor.

Upp ur vattnet till ett regnigt land, bluttan blä… Ingen klocka vid simuppgången vad jag såg, hade ingen koll på min tid där.

T1:

Fick tag på min cykelpåse, såg att bara en påse till i min klass hängde där. Alltså näst sist i klassen, samma som på Lanza haha… Som tur var hade jag lagt ner en liten handduk i min påse och kunde torka mina stackars nedkylda fötter. Skakade av kyla då jag torka fötterna, fick på mig armvärmarna, knött på mig mina cykelhandskar, fick tagit min astmaspray, på med nummerlappen, på med strumpor o sedan cykelskor med skydd (som tur var hade jag satt på dem), på med cykelglasögon under tiden som jag samtidigt tryckte i mig en banan..haha. Krångel kan det bli i dessa växlingar för när jag skulle stänga min påse med det snöre som finns med hade jag virat in snöret i min våtdräkt så jag var tvungen att dra ur våtdräkten ur påsen igen som jag hade haft sådana problem att få ner i påsen från början grrrrrrrrr…. Är glad att jag tog mig den tiden ändå med tanke på vad som väntade mig på cykeln. Sprang lite lätt bort till cykeln för att få igång fötter och ben lite.

Cykel:

Inte så himla kul att ge sig ut på cykeln i spöregn men det var bara att bita ihop och ge sig i väg och bara tänka bort negativa tankar. Många hade med sig jackor de tog på sig, jag hade inte ens packat med mig det hemifrån eller tänkt den tanken att ha det på mig. Tävlar ju alltid i den dräkten som jag har på mig från start ifrån simmet. Som tur var hade jag planerat att jag ev. skulle dra på mig armvärmarna, skoskydd och cykelhandskar om det behövdes så de packade jag ner.

Det som väntade nu var 12 mil cykel på en 3 varvsbana. Vändpunkten låg 2 mil ut och det var motvind hela tiden. Tänk er det i denna kyla och regn dessutom, fy bubblan alltså. Det enda man såg framemot var att få cykla de där 2 milen tillbaka och ha vinden i ryggen men regn och kyla fick man stå ut med oavsett. Vid varvning inne i Motala var det en rejäl utförsbacke som man sedan då skulle ut på igen. Enda fördelen med den var väl att man fick igång benen lite då jag ställde mig upp och trampade. Blev lite variation i och med att banan var platt för övrigt där jag låg mest i tempostyret.  

Det fanns bara en depå och det var vid vändpunkten vilket innebar att det var 4 mil mellan varje möjlighet att fylla på med dryck eller få banan, bars mm. Hade jätteproblem att ta mina flaskor ifrån flaskstället då det var så kallt och blött. Det gjorde i sin tur att jag inte drack så mycket men förmodligen krävde inte kroppen så mycket heller pga kylan för jag kände mig energimässigt ok ändå. Jag hade gel med mig på cykeln som jag i alla fall lyckades få i mig plus banan och bars i depån.

Själva cyklingen är jag jättenöjd med trots det dåliga vädret. Kände att mina ben höll förutom att kylan gjorde att jag fick ont i lederna främst knäna. Banan var kanonbra men något som var otrevligt var all trafik och dålig hänsyn från bilisterna med otroligt farliga omkörningar, allra helst med tanke på vädret också.

T2:

Kommer in helt stelfrusen och är grymt glad att jag kommit igenom cykelmomentet. I min hjärna så hade jag nu klarat av tävlingen. För i värsta fall med löpningen så går jag om det är så att jag inte kan springa med mina kalla ben.

Efter viss möda hittar jag spännet på hjälmen och kan ta av mig den. Plockade också av min Garmin klocka som jag hade på cykeln, gick i alla fall bättre. Innan jag hämtar min löparpåse tar jag mig en sväng förbi bajamajan… Passade på där att dra av mig cykelhandskarna och knäppa upp cykelskorna, sedan vidare till min påse och in i ombytestältet. Nu fryser jag rejält och börjar skaka i hela kroppen. Lyckas få av skorna och på med löparskorna i blöta strumpor, en dutt astmaspray igen. Kör i samma kläder som på cykeln, hade ett torrt löparlinne men jag hade inte på världskartan kunnat dra av mig cykellinnet och på med detta. Medans jag står där i tältet och hela kroppen hoppar av kyla ser funktionärerna mig utanför och försöker trösta mig att jag kommer springa mig varm haha… Fy attan säger jag bara. Till slut hade jag på mig mina skor, skärmmössan och Garminklockan tog jag i näven, lämnade min påse till funktionärerna och sedan bar det iväg ut på löpningen.

Löpning:

Kändes så otroligt skönt att äntligen få vara på löpbanan. Fötterna är helt bortdomnade men det går bra att springa ändå. Varannan kilometer ungefär var det depåer. Första depån efter 2 km hoppade jag över då jag nyligen hade fyllt på det sista på cykeln och så hade jag dessutom 4 gel med mig på nummerlappshållaren. Kändes helt ok i löpningen men var väldigt stel i knäna på grund av kylan men kunde hålla hyfsad fart. 3 mil på en 3 varvsbana som de lagt utefter Vättern, det var en otrolig fin bana.

Kroppen höll under hela löpningen och jag fyllde på med vätska vid varje depå och tog även någon gel emellanåt. Tappade lite på varje varv men det gjorde ingenting, målet var ju att komma i mål för att ha en VM plats 2015 och det uppnådde jag ju. När jag kom i mål säger speakern att jag kom in på en fjärde plats. Jag blev alldeles chockad och säger: ”-Nä är det sant?” ”Ja du blev 4:a i din klass, säger han då igen.” Glad som jag blev så säger jag där i micken.  ”-Men det är ju grymt ju!!!” Hahaha… vem brukar vara nöjd med en 4:e plats… Jag hade ingen aning om hur jag låg till möjligtvis att jag anade att jag passerat en ur min grupp men var helt övertygad om en 7 eller 8:e plats, så ja jag blev så himla glad :)

Riktigt bra framgång var det ifrån Trollhättans SOK Triathlon. 7 stycken var vi som tog en VM plats. Veronica Andersson, Ulrika Wernståhl, Katrin Karlsson, Tord Karlsson, Martin Ydergren och Martin Fredriksson har också en plats nästa år. Grattis till er också och ett stort GRATTIS till Veronica och Ulrika som dessutom tog båda en bronsmedalj i SM. Grymt, stolta ska vi vara i klubben :D

Ett glatt gäng som alla kom med till VM nästa år.

Nu lämnar vi Motala för att återkomma igen till nästa år :)

Goe dag på er nu är det vila för min del i alla fall någon vecka hehe…