Åkes Poängterräng

På Fars Dag i Trollhättan är det tradition att tävlingen Åkes Poängterräng går av stapeln.
 
Vilken namn, Åkes Poängterräng!?
 Foto: Privat
 
Ja, det är ett tokig tävling också på många vis. Alla, oavsett, tävlar i samma klass. Det är ett häftigt bonussystem som ger poäng för ålder och kön! Så redan innan start har alla en viss poäng.
 
5 delmoment ska sedan klaras av längs med den 8,2 km tuffa terrängbanan i skogen.
  1. Kasta stövel
  2. Kasta pil
  3. Kasta varpa
  4. Bedöma 2 olika saker (i år var det ett rör med en-kronor + hur mycket väger denna stubbe)
  5. Skjuta straff med fotboll
På alla moment kan man skrapa i hop 30 poäng och det är minsann inte lätt.
 
Sedan räknas poäng ut av din löptid också. Allt räknas sedan ihop och det blir den slutliga resultatlistan.
 
Tommy F & Eva-Lott stretchar lite :-)
Foto: Privat
 
Här kan ni läsa om båda våras upplevelser!
 
Anneli:
Jag fick en rivstart som heter duga! Jodå, jag och Eva-Lott värmer upp lite och 5 minuter innan min start så stukar jag min vänsterfot!! -Det är inte sant!!! Som med stukningar så gör det ju så ont direkt, men lägger sig lite efter ett tag. Jag ville gärna starta och vi fort in i skidstugan och letade tejp! Hittade en rulle och Eva-Lott tejpa foten fort som tusan. Det var så det fanns ett stöd i alla fall och det kändes helt OK. 30 sekunder hade jag nu till start och kutade till startfållan, pust, rejäl puls redan innan!! Som det kan bli!
 
 Tack Eva-Lott för tejpningen
Foto: Privat
 
Hur som helst så visste jag att det kommer bli segt och tungt då träningslägret sitter i kroppen men ville ändå försöka pressa så gott det går för dagen.
 
Alla delmoment gick kanonbra, förutom bedömningen. Men annars skrapade jag ihop hyfsade poäng. Min löptid är väl inget att skryta med 54.47 men jag är jättenöjd med den ändå, kunde inte gjort mer.
 
Glad i mål och kunde senare konstatera att jag tog en 26:e placering och fick välja pris från ett prisbord, verkligen kul. Har aldrig hänt förut att jag kommit så högt upp på denna tävlingen!
 
Eva-Lott nöjd med sitt race! Janne närmast är en trogen denna tävling, kommer hit varje år!
Foto: Privat 
 
Eva-Lott:
Åkes vill man inte missa, är så himla kul. Förra året tog jag mig runt med Gustaf men i år var han inte så sugen på att följa med så jag fick klara mig själv där ute ;)
 
I och med träningshelgen och trött kropp innan start så hade jag inte så stora förväntningar på mig själv mer än att jag tänkte försöka få mycket poäng på stationerna... HAHAHA säger jag åt det, började inte så bra på stövelmomentet men fick in bättre på pilkastningen. Fortsatte med den sämre genen på varpa och inga hjärnceller kvar till bedömningen när man segat sig uppför den branta backen dit. Och avslutningsvis fotbollen vet jag inte om jag har så mycket att säga om men det hade ttela däremot, haha... snacka om att jag fått höra det TÅFJUTT...
 
 
Blev så glad ändå för det visade sig att på löpningen hade det gått riktigt bra fast min känsla i kroppen var hela tiden att jag stod stilla och var precis överlycklig varje gång det var en station så jag fick ner pulsen lite. Kom in på 49.32 som räckte till en 40:e plats. Ska man komma högre upp i listan till nästa år så får jag ligga i med träning av de olika grenarna :)
 
Efteråt fikade vi gott med en tidigare arbetskompis som varje år kommer och kikar på denna tävling. Janne heter han och dessutom fick både jag och Eva-Lott ett eget pris av honom i form av en godispåse :-)
 
Kaffe och Våffla efter loppet, mums!
Foto: Privat