Race Rapport - VM långdistans Triathlon

Anneli:
 
VM långdistans Triathlon - Motala 2015
 
 Det var då dags för avresa mot Motala med härliga träningskompisar! Tänk att vi är 10 stycken från klubben 3City Triathlon som kvalat in till VM-racet 2015. Helt otroligt roligt på alla sätt och vis!
 
 
4:a cyklar på taket och överslafen i sängen fick bli garderob!
Foto:Anneli 
 

TORSDAG:

Jag och Eva-Lott har ju förmånen att få låna bil av ANA Motorcentrum i Trollhättan - TACK! Så jäkla najs! Så vi hämtade upp Markus Nymark och Coachen Kristoffer Jidetoft på torsdag förmiddag. Hade hyrt ett kanonbra ställe nära startområdet och vi var 8 stycken av gänget som bodde där.

Möcke Pengar Här!
Foto: Anneli 

När vi anläde gjorde vi inte så många knop mer än var på pre-racemöte, handlade lite i expot och kollade av lite kring området. Fräckt i cykeldepån – undra hur många miljoner det stog där? :-)

På kvällen åt vi en god middag och pysslade sedan lite lätt med kläder och grejer.

FREDAG:

Grodkvinnor!
 Foto:Tord Karlsson

På morgonen simmade vi lite för att känna på det 14-gradiga vattnet. Förstod att simsträckan skulle förkortas så det var vi beredda på. Jag tyckte det kändes bra men har heller inte ont av kylan så.
 
Nerkyld Elefantfot :-)
Foto: Anneli

Inte så som Eva-Lott i alla fall. Här måste hon efter simningen tina upp sina fötter :-) Både hennes händer och fötter var alldeles vita/blå, fy stackars henne.

Vi cyklade lite också för att känna på växlar och sånt. Kristoffer hjälpte till där det behövdes, tejpade, kollade växlar, bromsar, hjul ja allt sånt värdefullt. Efter körde vi ett kort löparpass också, bara för att :-)

 Proffs för en stund :-)
Foto: Timo 2XU
  
Dessutom hade vi som jobbar på GKN här i Trollhättan fått våra landslagsdräkter betalda och behövde därför ta ett sponsorkort. Hade sånt flyt att vi träffade på en proffsfotograf från 2XU som hjälpte oss med bilder så det var ju verkligen lyxigt!
 
Startnummer - Utlämning!
Foto: Anneli

Till sist hämtade vi ut våra startpåsar och då kan ju det verkliga pysslet börja :-) Så kul!! Men innan det var dags för pyssel skulle alla deltagande länder gå i parad till torget för invigning.

 Mot Motala Torg!
Foto: Anneli

Det var verkligen häftigt att gå ihop alla och det var jättemycket folk som stod längs vägen och klappade och hejade. Nästan overkligt!!  En säkert "once in a lifetime-upplevelse" MEN, sen var det bara att få i sig käk och sedan hem för pyssel!

Fick nummer 610!
Foto: Anneli 

Vi ”tatuerade” in våra startnummer och placerade ut klisterlappar på hjälm och cykel. Började packa de påsar som skulle med till starten. Vi hjälpte varandra att kolla igenom som alla hade alla grejer klart. Nån hade glömt lägga i badmössa, nån vaselin ja alltid är det nåt. Jättebra att göra en sån check ihop! Kristoffer fick till min ramväska på hojen som egentligen inte alls passar på min hoj, men det blev jättebra #isoleringstejp Tack!!

LÖRDAG - DAGEN D

 Laddade till tänderna!
Foto: Kristoffer Jidetoft

Så var alltså den STORA DAGEN HÄR – att jag Anneli Hilmersson skulle få äran att starta i age-group 45-49 i VM långdistans i Motala. Bara detta låter ju inte klokt. Så Fantastisk glad att få stå på startlinjen denna dag och få uppleva detta är ju helt galet!

Med tanke på min lite brokiga vår så hade jag bestämt mig ändå… ”Att ha jäkligt kul och ta in allt runtomkring”. Hade tänkt lite innan om jag kunde sätta upp nåt mål men det var svårt. Räknade lite på det och kom fram till att 8.30 – det hade vart kul att kunna fixa det!

 
 
Allt lugnt innan start!
Foto: Lennart Peterson
 
Bara knäppningen kvar nu då!
Foto: Lennart Peterson

Jag kände mig väldigt lugn och var inte nervös alls faktiskt. Det var himla skönt och jag kunde verkligen ta in all härlig atmosfär innan och runtomkring. Var en hel del publik som hade tagit sig till Motala för att hänga med på denna häftiga tävling!

 Dags att gå i då!
Foto: Lennart Peterson

Simning 1500 m (Tid 30.27): Bökigt fram till vändpunkten då det var mycket folk omkring mig hela tiden dit. Sedan blev jag snarare helt själv så jag undra ”-Var är alla egentligen” haha. Men jag tog sikte på kyrktornet som jag bestämt mig för att göra och hoppas det gick relativt rakt. Kanske har jag gjort en liten ”båge” men det får jag kolla på GPS’en sen :-). Hade velat komma under 30 min, det hade vart kul. Men det var nära, så nöjd är jag!
 
  
Snabbt på med bälte och iväg!
Foto: Lennart Peterson

T1: Gick jättebra och kom iväg bra på hojen!

Cykel 120 km (Tid 4.01.16) : Ska ju vara min bästa gren men ligger mycket efter här, det visste jag. Hade hoppats på att komma in mellan 4 h-4.15 h så är jäkligt nöjd med tiden! En mycket fin 3-varvs cykelbana måste jag säga. Det var väl 1 hål på hela banan och det lyckades jag köra i 2 ggr!! Jösses säger jag, för dumt. Det låg nämligen en gel precis där och jag vejade varje gång för den och då körde jag ner i hålet haha

 12 mil då!
Foto: Lennart Peterson

1:a varvet gick kanonbra och det kändes bra. Och vid vändpunkten bara kokade det, så himla mycket folk. Alltså, det var bara att le.

Men nästan direkt när jag gick ut på 2:a varvet så fick jag slå av lite på farten. Blev trött helt enkelt! Men försökte hålla ihop ändå!

Sista varvet var tufft och det kändes som jag stog still. Men i efterhand ser jag på tiden att det inte var så dåligt ändå.

Precis här stod min dotter Alice och hejade på mig - det värmde!
Foto: Kent Karlsson 

Däremot!!! Sedan kom dagens MISS!! Vet inte hur det gick till! MEN, jag ”glömde” dricka!!!! Jag drack alltså bara 1 flaska cola och några sippar vatten på 12 MIL!… Men hur tänkte jag där? Fick i mig en ½ snickers (hade med mig 2 hela) men lyckligtvis funkade hjärnan soppas att jag fick i mig 5 gel! Men detta håller ju inte. En lärdom kan jag säga. Drack ju mer på Midsommarsprinten hmmm – Lite sur på mig själv i efterhand för detta – men det kommer definitivt inte hända igen!

T2: Växeln gick bra men var helt slut!

Löpning 30 km (Tid 3.39.39): Så kom då bakslaget på att jag missat att dricka på cyklingen. Jag blev så jäkla dålig, tog mig knappt fram. 1:a milen var Missär. Jag försökte kräkas, hade planer på att lägga mig vid nästa träd, negativa tankar dök upp i min hjärna som jag aldrig brukar tänka. Började frysa!!! Förstod att jag behövde dricka och få i mig nåt! Hade med mig gel’s och började försiktigt sippa lite och drack såklart vid varje station, vatten och cola!

Jag fick gå väldigt mycket första varvet men när jag gick ut på mil nummer 2 så började jag få krafter tillbaka. Så härligt och underbart att känna. Och vid varje varv stod Kristoffer och gav mig mina efterlängtade salta godisnappar. Och det var tokigt mycket folk vid varvning, så häftigt.

 
 
Försökte vara glad och känna in stämningen!
 
Tog mig fram km för km och vid varje station hällde jag en kanna vatten över mig och drack mycket. Tog även några chips. Detta funkade bra och jag gick på vissa ställen också då jag inte är så löptränad. Men det gick fint. Försökte bara vara glad och kämpa!

När jag hade 5 km kvar kom krampen i båda smalbenen och fötter!! Jösses, NEJ tänkte jag. Ni vet hur det är… kunde inte göra några stora rörelser utan fick trippa smått smått. Fick inte bli nåt sånt nu när det var så lite kvar. Blev sportdryck resten!

Räknade nu ner varje km och tillslut var upploppet där!!! ÄNTLIGEN!! Så glad och stolt och nöjd! Bara skratta och tog ett skutt när jag gick över målinjen!
 
Målkram!
Foto: Live Stream Cam

Här i målet kramar jag en man som jag hade sällskap med i princip hela vägen. Vi tackade varandra för pepp och jag sa till honom att ”-Jag orka inte prata så mycket men det var härligt att ha dig där på nåt vis” :-) Ja det blir lite känslomässig när det är sådana här stora saker att vara med om!

 LYCKA!
Foto: Lennart Peterson
 
Denna bilden tycker jag mycket om!… hänger över relingen med medaljen kring halsen – Är så Lycklig!
 
Vilken känsla att få vara med i ett VM och ha Sverigedräkt på sig. Det var mycket stort!! Hoppas verkligen jag någon mer gång får möjligheten att få dra på mig den dräkten!

Tänk också att jag klarade mitt mål då som jag innan funderade på – tiden blev 8.17 så det var ju roligt ändå i allt.. haha Jag är jättestolt över mig!

Och alla i gänget klarade racet – Lycklig över det med haha

 Så bra jobbat min goa vänner!
Eva-Lott Elefant - Veronica Andersson - Katrin Karlsson - Tord Karlsson - Markus Nymark
Magdalena Göransson & Jag
Foto: Kristoffer Jidetoft

  
Gissa om vi var värda detta!
Foto: Lennart Peterson

 
Och klubbens goa Kristian Savolainen och Lennart Peterson som följt racet hela dagen bjöd oss på skumpa efteråt.

Vill tacka alla mina goa träningskompisar och alla som var och hejade på runt banan. Gav verkligen styrka som jag så väl behövde!

DETTA KOMMER JAG LEVA PÅ LÄNGE !

 

 
#1 - - Carina H:

Så bra skrivet o beskrivet ... :) , roligt att läsa !
Fina bilder .
Grattis till jättebra prestation Anneli ! (Och Eva-Lott såklart)
Min dag där var också fantastisk !
Härlig känsla att få vara med på detta VM .

Svar: Tack Carina! Det är kul att ha en liten berättesle att kika tillbaka på när det är lite motigt. Det hjälper och stärker! Ja Grattis till dig ocks Carina till ett väl genomfört race!. Ha en goe sommar! //Anneli
triea.blogg.se

#2 - - Anonym:

Kan inte mer än bli riktigt imponerad av er prestation!! Hattan av för er 👏👏

Svar: TACK! Ja det var en upplevelse av dess like :-) //Anneli
triea.blogg.se

#3 - - Stefan C:

Tack för en härlig "rapport" <3
och ett bamsestort grattis till en fantastisk prestation :)
- Du är en härlig fighter Anneli som sprider glädje med ditt sätt att vara (dig själv). För mig är det helt klart att du kommer att ha "Sverigedräkt" på dig igen.
Kramar från Stefan
(äkta "kramvara" levereras efter semestern)

Svar: Tack Stefan! Ja det var ett äventyr vill jag lova. Vore häftigt att få dra på sig dräkten igen förstås :-) //Anneli
triea.blogg.se