Ironman 70.3 Jönköping!

Anneli:
 
Satt och fundera så här dagen efter… MEN, jag har ju aldrig kört den här distansen förut :-) Endast i stafettlag på Tjörn. För dumt, det hade jag inte en tanke på. Men gött att ha betat av medeldistansen nu också då.
 
 Lånebil från ANA Motorcentrum!
  
  
Det har varit en grym helg i Jönköping. Hängde med Maggan och Tommy som också tävlade och vi åkte ihop på fredagen. Superbra att ha bil från ANA Motorcentrum TACK. Och bonus var också att vi bodde på Tommys jobb TACK till det med.
 
 

Som vanligt är det ju racemöte och lite sånt innan och mingel blir det ju alltid i Expo-området. Vi gick och käkade Ironman-Välkomst-Party-Mat på en av de restauranger som vi fick välja att gå på. Sedan handlade vi lite och åkte hem för att varva ner och tänkte kanske börja kika över sina grejer.
 
 Foto: Privat
 
Men det blev mest bädda ordning och sätta oss att mysa direkt :-) Plockade fram lite gott och hällde upp lite vin. Så satt vi och tjöta lite innan det var dags att krypa till kojs.
 
  
 
 Foto: Privat
Lördagen var ämnad för simträning och incheckning av cykel och påsar. Efter det softa vi bara och åt både lunch och middag på stan. 
 
Allt klart lördag kväll - Känner mig redo för race!
 
Förberedelser Racedagen då:

In till växlingsområdet och kolla över allt. Lite dålig luft i bakdäck som jag fyllde på och lade det jag behövde i ramväskan.

Foto: Privat 

Checkade över påsarna en extra gång och övade in vart jag skulle in och ut. Inga problem, var helt lugn!

 Foto: Eva-Lott Elefant

 Blev också "pimpade" med Gnuggisar på vår 3CT Logga - jättefräckt ju :-) Tack supportergänget!

 

 Foto: Privat
Gick till simstarten och hoppade i vid uppvärmningen och simmade 200 meter. Kissa här också så var det klart hehe. Sedan var det bara att packa ihop sin vita påse med kläder och slänga på flaket!
 
Jag och Maggan är redo!
Foto: Fredrik Fridell
 
Simning: 1900 m 36.18 - 8.a i min AG efter simmet!

Allt klappat och klart och jag seedade in mig själv i 36 minuters-ledet. Starten var rullande och det var verkligen kanon! Ingen hets alls utan de skickade iväg 3-4 samtidigt med några sekunders mellanrum. Jättebra verkligen!

Dock efter 200 m får jag lätt panik – känner min chiphållare gleder ner från mitt ben (hade satt fast detta på min calf och under våtdräkten”) Herregud, håller det på att lossna!!! Måste stanna för att verkligen kolla så det sitter fast och det gör det. OK igång igen, phu! Simningen var rakt ut – tvärs över – rakt tillbaka. Alltså rätt så lättnavigerat. Simmet ut gick fint och hitta bra flow. Runda bojen och lade mig bakom en kille som jag trodde jag kunde åka med lite.. Men nä, då stannar han och jag simmar typ in i honom och får börja om igen. Blev lite trött av detta och tappa min rytm för ett tag. Drev först utåt höger sedan åt vänster, nästan förbi bojarna.. !!! Vet inte vad jag höll på med där ett tag. Men fick skärpa mig och blev nästan lite sur… Sedan gick det bättre, hitta bra flow in till rampen det sista. Bra uppgång, ingen yrsel eller så. Tog det väldigt lugnt där, fick av överdelen på våtdräkten lätt och såg på klockan 36 min :-) Superglad över det, BRA!

T1: 5.47

Var så jäkla lång….. 500 m löpning. Lätt trippade jag igenom detta och metodiskt tog jag på mig pannband, hjälm, fipplade lite med nummerlappsbältet då det hade trasslat sig lite. Tog skorna i handen. Var en bit till cykel på kullersten så valde att inte ta på dom förrän vid cykeln. Funka fint och sedan iväg!

Cykel: 90 km - 2.49.10 - 5:a i min AG efter cykel!

Visste att de första 2 milen skulle vara jobbiga och första backen är den värsta på hela banan och tog den utan att ta i för mycket. Det tuffade på och jag kände mig relativt stark. Tänkte att det kommer nog gå bra detta. På platten och utför gick det fort, min grej det :-) Orkade hänga på ibland när någon körde om mig, det är bra! Svårt i början att hålla 12 meter men sedan gick det bra då det spred ut sig mer. Och det är ju för kul att få köra om andra :-) Och inte jättemånga tjejer som körde om mig, tror 3 stycken.

Vädret var ju helt perfekt också. Mulet och 18 grader.

I slutet, de sista 2 milen var rätt lättcyklat och jag hade trott på lite högre fart där. Men det var motvind så det blev lite lägre fart än jag räknat med där. Hade en plan på 2.47 men fick lägga på ett par minuter där.

Hade bara sportdryck i mina flaskor och valde att byta till en vatten i sista depån då jag kände en anings magknip. Men drack på där och det försvann. 1 flaska sportdryck och 2 dl vatten ungefär gick åt. Käkade 1 snickers och 1 gel.

På raksträckan in mot T2 hade en olycka precis hänt och vi som kom där fick sakta ner och bara ta oss igenom där. Usch, var visst en 70-årig dam som blivit påkörd av en cyklist hörde jag sen :-(

 
Foto: Hans Edh
Men dra igång igen in mot växling. Ur med ena foten och sedan precis innan ”röda strecket” fick jag ur andra foten.

T2: 1.42

Hittade min plats direkt. Hade riktmärke på en P-automat bl.a så det var perfekt! Bara att häng upp cykeln och jogga för att ta påsen för löpning. Lugnt och metodiskt även här. Av med hjälm o pannband och på med strumpor, skor och skärm. Tog en liquid i näven också.

Löpning: 21,1 km - 2.17.40 - 13:e i min AG efter löpning!

Så ut på det momentet som alltid är min akilleshäl. Och denna gången hade jag ju inte ens tränat löpning då jag har haft en skadad vad sedan maj och slog upp den på Butlers Triathlon 4 juni. Sedan dess har jag inte kunnat träna löpning. Men, planen var att ta det så lugnt och jogga jättesakta, så kanske jag kan hålla tillbaka och inte slå upp den skadan igen.

Det började med att jag fick ont på ett helt annat ställe, nämligen insidan vristen, efter ca 2 km. Först på vänster sedan på höger. Himla knäppt haha Tänkte vad tusan är det för nåt? Men vid 6-7 km så släppte det, så vet inte vad det var för nåt :-) Kanske att kroppen undra vad jag håller på med, löpning kommer jag inte ihåg haha. 

Foto: Hans Edh 

Tuffade på och tänkte positivt och betade av km för km. Glada hejarrop från supportergänget som var på plats gjorde väldigt gott också. Plus att det var många från klubben som tävlade så det var så kul att se dom när en möttes. Lite då och då kände jag lite pirr i vaden liksom, då saktade jag ner ännu mer för en stund så det lugnade sig. Funkade fint att göra så. När det var 6 km var började jag få rejält ont i benen, överallt! Höfter, ljumskar, knän, lår. Alltså väldigt ovan att springa! Valde då att vid varje station gå lite mer och försöka dricka mycket. Stretchade också lår och knän vid dessa stationer. Det var väldigt skönt för då släppte det onda för en liten stund i alla fall och det gick att jogga igen.

Hade också ett mål, att om vaden håller så skulle det vara kul att klara under 6 timmar. Och det insåg jag när det var några km kvar att det kommer jag fixa, verkligen kul ju! Och när jag kom in på sista km och vänner stod vid staketen och vi gjorde High 5. Då var jag väldigt glad och så gött att komma in på upploppet och sträcka armarna i luften!

YES! 5.50.37 - 13 plats av 44 damer i min AG!

 Där satt den - MedeldistansMedaljen!
Foto: Privat
 
Och snacka om att det gick bra för vännen Maggan! Hon är bara så grym! På tiden 5.19 tog hon en 6:e plats i sin AG.
 
Foto: Hans Edh
Stort grattis till dig och mysigt att hänga med dig i helgen också :-)
 
Och klubben gjorde många fina resultat. Bla knep Markus Nymark en VM-kvalplats då han blev 4:a - Sååå grymt och Grattis! Här är lite bilder på några klubbkamrater!
 
   
 
 
 
 Vilken grym klubb vi är och vi har ju klart snyggast tävlingsdräkter också :-)
 
Rätt mör nu och vill åka hem!
Foto: Magdalena Göransson
 
Tusen tack ni supportrar som var på plats för peppning, stöttning & hejarrop! Det hjälpte verkligen!! <3 Nu ska jag vila mina ben lite :-)