RaceRapport EM Lissabon Standard Triathlon

Eva-Lott:
 
Idag är det 2 veckor sedan som jag och Veronica var i Lissabon och tävlade för Sverige i ett EM. En Olympisk distans med 1500 meter sim, 40 km cykel och 10 km löpning. En helt ok distans eller hur??? :) 
 
Träningen har gått bra i vinter, inga skador eller någon typ av sjukdom. Har verkligen fått träna helt ostört, grymt bra. En del korta löptävlingar har det blivit som gått riktigt bra, så löpformen är bra. Simningen har tuffat på bra oxå där jag sett i tester vi kört att jag gått framåt, så kul. Dock att köra i öppet vatten är något annat men för mig är det skönt att ha denna trygga känsla i simningen med mig inför tävlingen. Cykel däremot vet jag inte hur formen är men det har gått rätt ok, kanske lite slitna ben på Butlersrundan när vi tränat med laget.
 
 
Denna bil tog oss till Gardemoen i Oslo.
Tack snälla ANA Motorcentrum så snällt ställer upp med bil till våra tävlingar :)
 
Lång resa blev det för oss, först nästan 30 mil i bil sedan 4 timmars flygresa. Vi startade klockan halv åtta på morgonen och var framme 12 timmar senare :-) På flygplatsen hade vi bra koll på planet medans vi satt och chillade på cafét. Sedan på planet fick det bli en liten skvätt vin och tapas. 
 
 
 
                
 
En dubbelsäng fick vi dela på men jag gick ned och bad om ett täcke till hahaha...
där var vår gräns i alla fall att dela hahahaha....
Grymt hotell vi hamnade på som var uppbokat för tävlande. 3 svenskar var vi som
bodde där och bara 7 min ungefär att ta sig till startområdet. Kunde inte bli bättre.
 
 
På torsdag morgon mötte vi upp de andra svenskarna och vår coach Maria Larsson. Hon hade varit på preracemötet dagen innan. Här får inte deltagarna själva gå på det mötet så hon höll ett briefing möte för oss istället. Inga konstigheter, simbanan inga som helst problem, likaså cykel som var 2 varv, 4 varv på löpningen där vi ska in i arenan varje varv. Inget att fundera på direkt, kändes lugnt.
 
 
 
Foto: Maria Larsson 
 
 
 
På torsdag eftermiddag var det öppningsceremoni. Var mer ståhej i Motala, nu gick vi bara en liten sväng och sen vek alla av in på pastapartyt som vi redan bestämt oss för att inte gå på. Kul dock att få träffa juniorerna som också var med. Inte bara vi gamlingar haha....
 
 Foto: Maria Larsson 
 
 
 
Vi hann också med under torsdagen att kolla in hamnbassängen där loppet går. Sedan var det dessutom gemensam sim för att testa den då man inte själv fick göra det. Även en liten kort löprunda hanns med. På fredagen och lördagen kollade vi in när juniorerna och eliten körde + sprinten för AG. Nu har vi järnkoll på hur det ser ut lite här och där på tävlingsområdet. Känner oss än mer tryggare i kommande tävling. Det som oroade oss var cyklingen då man under sprinten på fredagen hade så blåsigt väder så vid utförskörningen hade det varit riktigt otrevligt i vinden och en del hade ramlat. Sedan fick vi också veta att det var stora sprickor i asfalten här och där så det gällde att ha koll hela tiden. Bra att vara iväg tidigt ibland så man får till sig allt detta innan ens egna tävling.
 
 
    
 
 
Vi passade även på att ta en liten sightseeing nu när vi ändå är i Lissabon. Ingen av oss hade varit här tidigare. Ett måste när man är här är att ta spårvagn linje 28, alla pratade om det. Den går i de gamla områdena på slingriga trånga gator och vi var packade som sillar i den haha.... Men en mysig tur blev det allt.
 
 
Hm jadu jäklar hahaha.... vi hyrde ju cyklar... kanske inte det optimala men orkade inte släpa på den egna. Men alltså, det var reflexer, ringklocka på cyklarna hahahaha..... Vi ville att de skulle ta bort det men det kunde de inte göra för de var inte auktoriserade för det öhhhhhh...... jaja de fick väl inte släppa iväg oss utan reflexer men jag fick dem att ta bort ringklockan i alla fall. Vi frågade då om det var ok ifall vi gjorde det själva och det var inga problem bara vi satte tillbaka dem.... så ett inköp fick det bli av avbitartång haha....
 
 
 
Dagen före tävlingen så förberedde vi allt, märkning och incheckning av cykel. Allt flöt på som det skulle.
 
 
 
 
     
 
 Man fick en back för att lägga i prylar man använt, så först i var ju våtdräkt, simglasögon och det måste i korgen får inte hamna utanför. Det fick inte finnas några andra prylar heller vid din plats än det du ska använda under loppet. Tyckte det fungerade grymt bra att ha en korg så, perfekt :)
 
 
 
 
Racedagen:
 
Yes nu är den här äntligen. Underbar morgon, helt vindstilla, kunde inte bli bättre. Efter frukosten gick vi ner och pumpade våra cyklar och preppade dem med energi mm. Jag gick tillbaka till hotellet med pumpen och hämtade våtdräkt mm medans Veronica stannade kvar eftersom hon startade lite tidigare än mig. 
 
Känner mig grymt laddad och inget orolig alls för något, känns bara kul. Maria och några andra svenskar stod nere vid simstarten så jag fick hjälp med att få upp dragkedjan på våtdräkten. 
 
 
 
 Foto: Maria Larsson 
 
Simning:
1500 meter - tid 29:56 
Då vi skulle runda första bojen på höger sida ställde jag mig lite mer åt vänster ungefär i mitten. Visade sig dock att det spelade ingen roll hamnade precis bredvid bojen vid rundning i alla fall. Var en hel del bök där och hamnade i kläm mellan två så jag släppte förbi dem och hängde på bakom istället.
 
Jag är så nöjd med min simning som gick enligt plan då jag vill in under 30 minuter.  
 
 
 Foto: Maria Larsson 
 
T1:
Tid 01:51
Här kunde det ha gått fortare men jag var så yr i bollen när jag kom upp så när jag skulle sätta på mig cykelskorna vingla jag hela tiden haha...
 
Cykling:
40 km - tid 01:26:25
Först en liten knixig bana på kullersten med några gupp. Gällde och ta det lugnt då vi sett en tjej som gick omkull där på sprinten.
 
Men hjälp vad är det här, drar i båda benens baksidor... hallå eller... jaja bara och trampa på men jag hade ingen kraft överhuvudtaget i början. Blir omcyklad av flera, britter framförallt, jäklar vad duktiga de var. Ut på varv 2 och känner att det har släppt och helt plötsligt så får jag fart på mina ben och inget ont. Hade blåst upp lite på 2:a varvet men det kändes ändå som det gick lättare. Inte alls som de haft på sprinten, vi hade så perfekt väder. Hålorna i marken var inte heller något problem bara man höll koll. 
 
Var inte så nöjd med min cykling men konstaterade att ja det var väl inte mycket mer jag kunde göra. Det var en lång sugig backe som vi inte räknat med heller som gjorde att det tog på krafterna och farten.
 
T2:
Tid 01:03
Hyfsad snabb växling.
 
 Foto: Maria Larsson 
 
Löpning:
10 km - tid 44:36
Lite stela ben som alltid efter cykel men höll bra fart från start och stelheten släppte fort. Nu var det 4 varv på denna slingriga bana med 2 snäva vändningar men publik hela tiden, så gött att ha hejarop. Jag är grymt nöjd med min löpning och fick pers på milen, kom in i ett bra tempo som jag kunde hålla hela vägen. Jag hade hoppats på att få en tid på runt 46 minuter så detta blev verkligen en glad överraskning :) 
 
 
 
 
Så himla nöjd med loppet i sin helhet och att inget hände så jag kunde fullfölja det.
Jag kom in på tiden 02:43:54 och blev 26:a av 33 stycken i min AG 50-54.
Ja vad kan man säga de är grymma de gamla tanterna i Europa :-)
 
Foto: Maria Larsson 
 
 
 Så nöjda allihopa :-)
 Foto: Maria Larsson 
 
Tävlingen var klar innan klockan 11 så efter dusch, lunch, tillbakalämning av hyrcyklarna tog vi oss ut en tur till ett sagoslott och bara njöt av dagen och vår prestation. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Dagen avslutade vi på en pub med en varsin stor öl och goe middag :-)
 
 
 
Nu är det omladdning för mig med många goa pass så att jag i Augusti får ett bra race i Kalmar när jag ska köra en IM. 
 
Goe kväll på er