Stenshultsrundan!

Eva-Lott:

Igår så gick Stenshultsrundan, ett terränglopp som Stenshults IF anordnar. Mycket fin runda är det på elljusspår och skogsstigar. Rejält kuperad är den oxå, och den här tiden på året så brukar det även vara väldigt blött och geggigt. Då vi haft en så fin höst med lite regn var det i år kanonfint i spåret :-)

Den här tävlingen ingår oxå i den joggingserie vi har på GKN Aerospace där vi utser årets kvinnliga och manliga joggare. Så på plats var det även ett gäng GKN:are. Träffade även på klubbkompisar ifrån TSOK. De har väldigt många olika klasser men för damer så är tävlingsklassen 5 km medans herrarna får tävla 10 km i sina respektive klasser. Lite synd att det är så och ganska vanligt att man har så. Jag sprang i alla fall i motion damer 10 km, är inte direkt i någon tävlingsform för korta lopp så det gjorde inget för min del men det var med fler riktigt duktiga tjejer på grymma tider. Lite synd för dem.

Starten gick klockan 13.00 för både motion och herrklasserna. Redan efter en kilometer så börjar jag få problem med min andning. Har fått tillbaka problemen som jag brottades med förra året. Blev medicinerad då med kortison och har använd det hela året men efter Ö till Ö ville jag prova utan igen och se om jag fortfarande hade problem. Märkte efter 2 veckor att det faktiskt var så, då började jag med kortisonet igen men har inte blivit riktigt ok än. Kanske det beror på kylan oxå.

Annars så kände jag det var ok i kroppen för övrigt men fick ta det lugnt i uppförsbackarna för att inte få för hög puls då jag hade svårt att få ner den igen. Sedan i utförsbackarna släppte jag på utan problem och allra helst då jag valt mina icebugs med dubbar. Man får grymt fäste med dem så det är bara att köra på. Såg många som trippade utför. Jag höll ett tempo som kändes ok för min andning skull, risken är annars att jag helt enkelt får börja gå och det ville jag inte. Sådär tuggade jag på och uppnådde mitt mål att komma under timmen på denna kuperade underbara bana då jag kom in på 57.39, så jag var verkligen jättenöjd.

Ha en goe Söndag