IM Lanza 2014 RaceRapport!

Eva-Lott:
 
Ja då var det äntligen dags det stora målet för i år. Planen var att jag och Marcus (grannen) skulle gå ner, coachen Maggan med också förstås ;-) fixa våra cyklar först, sedan gå tillbaka hem igen eftersom vi bodde så nära. Vi skulle se till att vara där 05.30 så jag ställde klockan på kvart i fem för att hinna äta frukost innan vi knallade ner. Strax före halv fem knackar det på vår dörr och utanför står Marcus som kommit på att vi måste vara där tidigare för att hinna. Upp äta frukost packa, ta fram alla prylar till cykeln, pump, flaskor mm sedan gav vi oss iväg. Inte jättemycket folk hade kommit än och vi kunde i lugn och ro pumpa däcken, sätta på klocka, flaskor mm. Det flöt på som vi tänkt och vi gick tillbaka hem, ca: 45 min kunde vi nu i lugn ro ta en kopp kaffe till, och få med simprylarna.
 
   
 
 
 Sim:

Allt kändes bra och jag hade koll på mina saker, inga nerver alls som det oftast är, konstigt??? Ner till simstarten, på med våtdräkt och bort till de olika leden. Var så otroligt mycket publik överallt så jag kom inte intill vattnet lätt för att känna på vattnet utan att behöva stressa upp till starten. Ställde mig ganska långt bak vid de som skulle simma på 1.25. Alla hade gemensam start och de första leden kunde snabbt komma iväg medans vi längre bak fick sakta gå fram på stranden för att till slut komma fram till vattnet. Höll mig långt till höger då första bojen var redan efter 160 meter och vänster sväng. Klarade mig från slagsmål och kunde simma ganska så fritt. Tyckte simmet kändes bra förutom att jag började få skav i nacken och frös om fötterna på slutet.

 

 

 

T1:

Kommer upp ur vattnet och ser att det står 1.40 blev jätteförvånad, kändes som det gått fortare. Ja undra vad det berodde på, förmodligen låg jag där och bekvämlighetssimmade för jag hade inte direkt någon puls :) Eller som Marcus jämförde mig med en stock som var ute och flöt haha… Bara och ta sig vidare, kommer till påsarna för cykeln och ser att det hänger en påse kvar förutom min i klass 45-49. Näst sist med andra ord men med tanke på simtiden inte så konstigt, haha… Skyndade inte på något särskilt utan såg till att jag blev rejält insmord med skyddsfaktor. 3 tjejer hjälpte till samtidigt så jag var helt täckt av kräm. Kan säga det att jag har inte ens en rand efter cykelbyxorna haha...På med hjälm och en liten löptur till cykeln, där stod Maggan också på vägen.

 
 

Cykel:

Kom iväg på cykeln och fick starta med rejäl motvind i 2 mil. Inte gick det fort men ändå kom jag ikapp andra hela tiden, såg även flera i min klass som jag passerade. Fick en del tips och tänk av Marcus när det var bra att trycka i sig energi på denna bana. Så i med energi och dryck på uppförsbackarna och bara köra på när det går utför. De två rejäla stigningarna som jag hade bävat för som jag och Maggan hade varit och reka gick utan problem. Hade även lämnat in en Special aid påse som jag fick efter första stigningen och i den påsen förutom egna preppade flaskor hade jag lagt i smågodis, salta bilar och gott & blandat som jag lade i bakfickan, snacka om att det var gött efter all gel :-)

 
Man kan lägga på en timma på cykeltiden på Lanza jämfört med andra IM. Jag tänkte att jag lägger på en och en halv timma vilket skulle innebära 7.45 på cykeln och så får jag en tid på 7.29, är riktigt nöjd med min cykling, gick bättre än förväntat och hade pigga ben hela tiden. Det var ju det här momentet som jag sett framför mig skulle ta tid och skulle bli glad på den beräknade tiden. Bitvis dålig väg var det och det låg flaskor, flaskställ och även cykelväskor lite här och där på de värsta ställena. Som tur var så var det bara dålig väg på en utförsåkning.
 
 
Pro cyklarna

T2:

In för växling till löpning, även nu fick de smörja in mig, ville absolut inte att solen skulle påverka mig. På med keps, skor och iväg på stela ben.

 
 

Löpning:

Löpningen var en 3 varvsbana med först 2 varv på 8 km ut och sedan sista varvet med 5 km ut. Banan går längs vattnet så det fläktade som tur var, men var dock lite segt ända ut till flygplatsen och allra helst när man ser hela den långa tråkiga vägen och ingen publik. Så när jag var ute på andra varvet och kom till vändpunkten var det en goe känsla att veta att hit ska jag inte igen men då hade jag ju ändå 18 km kvar haha… Bara och fokusera på att ta en vändpunkt i taget eller en station i taget och mata på i en takt som känns bra. Hittade ett bra tempo som funkade bra för mig, tyvärr blev det några TP men det brukar väl höra till löpningen ;-)

Nu på löpningen såg jag till Maggan också, så himla kul att ha någon där som hejade på mig :) Tack Maggan för att du var med så himla guld värd.

 

När jag hade passerat sista vändpunkten så var det fortfarande lite ljust men 5 km var det ju kvar och sakta kom skymningen till att sedan bli mörkt. Kom i mål på 14.11.21, placering 9:a av 25, och fortfarande med keps och solbrillor på, och en del andra attiraljer haha…. Jag orkade verkligen inte ta av mig solglasögonen, ville ju bara i mål :) och det som stack ut under linnet, ja vad ska man säga, hade jag helt glömt av haha….

Målgång – grön keps ;-)
 Solbrillor kvar och svampen under linnet
hade jag glömt av haha…
 
Avslutade kvällen med en Pizza ihop med Maggan o Marcus istället för maten i tältet. Sedan blev det sängen för min del medans de andra gick för att se de sista gå i mål som ni ser så höll många på väldigt länge.
 
Maggan fick en bild på målgång för dem med 17 timmar
 

Är verkligen jättenöjd och glad att jag har klarat av en av världens tuffaste Ironman :D

Goe dag