Lidingöloppet 2014!

Eva-Lott

I lördags så var det dags för Lidingöloppet 30 km. Vi var ett gäng på 40 personer som åkte upp till Lidingö med Ängbergs buss i Sollebrunn. En resa som vi i Joggingsektionen har ordnat med. Klockan 9.45 i fredags lämnade vi GKN, med ett matstopp i Örebro, så var vi framme på Lidingövallen vid 16.00 för att hämta ut våra nummerlappar. Boendet hade vi oxå ute på Lidingö, på Rönneberga kursgård. Ett ställe vi varit till flera år tidigare som ligger så fint vid vattnet, har underbar relax avdelning, god mat och väldigt bra service. Fredagskvällen njöt vi av en god pastabuffé och bara tog det lugnt med förberedelser för loppet.

 

Klockan 11.00 körde vår busschaufför ned oss till starten, så vi hade god tid på oss med frukost och fixa med de sista detaljerna. Är ju väldigt lätt att glömma saker, allra helst när man känner sig lite bekväm med att man har koll på allt. Så givetvis glömde jag ta med den bussbiljett jag köpt för att ta mig tillbaka med lokalbussen, haha… Innan start tar jag en uppvärmningsrunda och har egentligen god tid på mig men rätt var det är så går starten för dem i gruppen före och om 10 min ska jag starta. Hämtar min överdragspåse och tar mig till startfållan, men attans vad folk det var överallt kom knappt fram. Blev lite småstressad så när jag kommer in i fållan slänger jag ned mina sista överdragskläder knyter ihop påsen och slänger den i vagnen. Någon minut senare kommer jag på att jag glömde ta ur mitt bälte med min gel på!!!! Jaha så är det när man planerar och är loj och lite stressad oxå då…..! Men men tänkte jag det finns sportdryck på vägen, detta var bara utifall att jag behövde något på slutet som en liten extra försäkring :-)

 Träffade på lite Trollhättebor oxå,
Johannes, Jonas och Tommy.
 
Starten gick och den stora massan fick iväg. Trångt som bara den var det och inte lätt att hålla det tempo man ville, utan när det var möjligt fick man försöka komma förbi utan att lägga för mycket energi på det. Tyckte det var jobbigt tidigt men av erfarenhet så vet jag att det går över efter några kilometer när man kommer in i det. När jag kommit runt 4 km hade jag det så jobbigt så jag bara längtade till första depån…. Det var hela muskelpartiet runt höften som var problemet, det strålade ner i mina ben, både fram o baksida lår. Jag tog mig nästan inte upp för backarna, fick kämpa hur mycket som helst så jag blev helt slut energimässigt i hela kroppen. Bestämde mig för att fylla på bra i depån och gå ner i tempo för att komma vidare och igenom. Inte ens det gick, det blev bara värre i kommande backar och även de små knixarna kom jag knappt upp på sedan orkade jag inte springa på utför heller. Bestämde mig då för att när jag kommer till Kyrkviken vid Lidingövallen några kilometer bort går jag av. Under de kilometrarna hoppades jag på att det skulle vara någon förbättring men det var svårt för mig att på platten nu till och med ta mig fram så tyvärr så bröt jag där efter 8 km in i loppet :-(
 
Hade verkligen sett fram emot denna tävling eftersom min löpform just nu känns väldigt bra och hoppats på att göra en riktigt bra tid denna gång. Har brutit förr och klart har det alltid varit lite jobbigt när det blir så men detta kändes väldigt snopet att det slutade så här, blev så deppig, besviken och det bara kändes helt tomt inom mig :(

Tog mig till målet för att hämta min överdragspåse och meddela att jag brutit loppet. Som tur var så hade min påse redan kommit till målområdet så jag fick den ganska så fort. Hade ju bara linne på mig så lite kallt var det allt i vinden. Strosade sedan runt där, tog en hamburgare, tittade på löparna som varvade vid målet, hörde Anders Edh nämnas och såg Emanuel komma springande. Han hörde inte att jag ropade på honom men det var väl tur det annars hade han undrat vad jag gjorde där  :)

Innan middagen på kvällen så sågs vi alla vid relaxen, helt underbart och nu kändes det allt lite bättre med trevligt sällskap, bad och kall öl :-)


Efter en underbart go middag där man kunde välja mellan kött eller fiskbuffé eller varför inte prova båda så hade vi samkväm i baren. Vi ordnade med utlottning av lite priser så alla som var med på resan fick ett litet pris. Alltifrån knivar till reflexband, gällde att ens lott blev dragen tidigt för att komma fram till bordet för att välja pris.
 
 
 

Otroligt trevlig resa och tack för den här gången alla ni som var med. Hoppas ni vill åka med oss kommande år oxå.

Ha en go fortsatt måndag