Tempocupen Deltävling 2

Anneli

Dags att ge sig av mot deltävling 2 då ihop med mamsen. Hämtade bil på Ana Motorcentrum som sponsrade med transport vilket är mycket värdefullt.

 Tack ANA Motorcentrum!
 
 Bästa Mamsen är med!

Tävlingen är ända uppe i Odensala, vid flygplatsen Arlanda så det är ju en bit att åka. Jag har en syrra utanför Södertälje så det blir bra att bo där hos henne. Blir ju en bit att åka till tävlingen men det får funka. Och starten är ju mitt på dan så det går allt bra.

Hade kollat in startlistan och det visade sig att vi endast var 3 tjejer startande i Damer 40 denna gången. Jag och Matilda som kom 2:a sist och Therese som kom 3:a och som jag var 45 sek efter.

 Banprofil!

Och vad var detta för bana då? Jo 3 mil som sist men mer kuperad, ca 270 höjdmeter. Kollade lite på vinden också och runt 8-9 sekundmeter skulle det blåsa. Och i PM'et stod det "Ca 1 km före vändpunkten på 30 km-banan passerar ni inflygningen till den ena landningsbanan på Arlanda, om ett flygplan kommer låter det mycket men inga farliga vindar uppstår, håll i styret och titta på vägen." För roligt!!

Vi kom iväg bra på morgonen jag och mamma och det är rätt gött att ha någon annan som kör när jag ska tävla. På med GPS och sedan iväg. Allt i sin ordning men så lite grejer haha. Om jag nu jämför med triathlon då förstås, himla gött!!

Kom rätt tidigt till tävlingen och hade god tid till allt. Hämta nummerlapp, tjöta lite med folk. Reka lite hur banan gick i förhållande till vinden och lite sånt. Hade god tid då min start var först 12.20.

 
 
Klar för start!
 
La uppvärmningen som sist, ungefär 1 timme innan start börja jag trampa igång lite. Har hela veckan känt mig så jäkla seg och hoppades att mina ben ändå skulle hålla. Är ju inte van med en sån urladdning så det tar nog 1 vecka för återhämtning minst.

Hur som helst fanns det fina vägar att värma upp på. Men attans vad det blåste. Ska det bli som i Barsebäck även här? Ja inte lång ifrån i alla fall. Men bara att bita ihop, det är ju så det är, blåser ju änna jämt.

Tänkte även till denna gång att starta utan ”ben” och en rengjord kedja gör nog några watt :-9. Tog mig till starten ihop med mamma och ställde mig i ledet. 1 minut mellan som sist och jag startade i mitten av oss 3 tjejer. Matilda efter mig, ja tjenare när skulle hon köra om mig? Sist var hon nästan 3 minuter före mig. Hur länge skulle jag orka hålla henne bakom mig?

 Starten går!

När jag så gled upp för start säger startansvarig: -Du får inte ha flaskan där mellan pinnarna på styret! Jasså, jaha då får jag väl ta bort den då, gör väl några watt till tänkte jag hehe. Hade tydligen missat det i regelverket men alltid lär en sig nåt nytt. Och på bara 3 mil och runt 10 grader så spelar det ju inte nån roll heller. Bara gött att skölja ur secklet nån gång men det får kvitta denna gång då.

Starten gick och det var en helvetesvägg som mötte upp! Fy för den lede vilken motvind – rätt mot – helt sjukt! Väldigt svårt att starta så då pulsen går upp på 30 sekunder och en går på rött direkt. Herregud tänkte jag, vad är detta?! Vid 5 km var jag fullkomligt slut, tänkte att detta kan inte sluta väl. Räddningen var att vägen veka av något och vinden kom från sidan istället, å herre vilken tur. Det behövde jag!

 

Tuffade på sedan och försökt ibland att se på raksträckorna om jag såg Therese men icke. Jäklar också! Men fokuserade på mig och mitt räce och körde på allt jag hade.

 

Började närma mig vändpunkten 15 km och där precis innan vändning kom hon, Matilda! Där körde hon om mig och jag försökte hänga på lite. Hon drog inte iväg helt utan jag var rätt bra med. 25 meter gäller att hålla och det ökade sakta sakta hela tiden. Men inte så att hon drog iväg, jag höll bra främst uppför där tog jag på henne. Däremot på platten och utför körde hon fortare.  Sneglade också lite snabbt på klockan för att se vad tiden var vid halva sträckan och den stod på 26.30 – Ja, hyfsat verkligen i rätt svår vind. Så rätt nöjd där.

Successivt men sakta ökade avståndet mellan mig och Matilda och på en raksträcka tyckte jag mig skönja Therese där lång fram, eller var det hon? Men tänkte, jäklar, det kan inte vara med än 1 minut dit, då kör vi lika alltså!! Hoppas verkligen på detta och körde allt jag bara orkade, tog ut allt jag hade.

Bättre vind hemmåt nu, fortfarande från sidan men tänkte på att sista kilometrarna in mot mål kommer vara helt underbara, DET, såg jag fram emot.

Borrade nu ner huvudet och tryckte på det sista och allt vad jag var värd! Det gick fint i slutet, så go vind i ryggen, helt underbart då :-)

Susade förbi mål och anslöt till Matilda som låg i en hög haha. Ramla själv ihop och höll på att inte komma av cykeln. Där låg vi bara och pusta ut. En tjej till anslöt, ramla också ihop i en hög haha för dumt!

Frågade Matilda lite snabbt om hon kört ikapp Therese men det hade hon inte. Dock var hon väldigt nära. Hmm, ja då var det nog henne jag hade sett då. Detta blir spännande!!

 
Rätt mör efter loppet!

Tillbaka till bilen och fick i mig lite att dricka. Mamma hade missat stå kvar i målet så inga bilder därifrån :-/ Drog på mig kläder så gick vi till fiket för en korv med bröd och kaffe, mums!

Det drog ut lite på tiden och vår prisutdelning var inte förrän vid 15-tiden. Fick heller inga resultatlistor då det strulade lite med att få ut dom.

Så när det var dags för oss så visste ingen hur det gått mer än att Matilda vunnit då. Så ropade dom upp.. Och på 3:e plats – Therese från Vallentuna! VA!!??? Är det sant!!?? Kom jag 2:a?? Jamen herregud vad glad jag blev. Är ju helt otroligt ju!!!

 En glad silvermedaljör!

Efteråt hade listor kommit upp och vi kikade på tiderna. Haha det skilde 2 SEKUNDER mellan oss!!! Snacka om att köra lika och jag hade turen på min sida. Måste ju varit vttenflaskan ;-)

 

Så otroligt nöjd med loppet – med tiden 50.04 på denna sträcka kan jag inte annat än vara nöjd. Och precis som sist, så gjorde jag allt, kunde inte kört fortare! Så gött att känna efteråt att det var allt jag hade för idag! Och det roliga är att jag "bara" är 1.50 efter Matilda, det var nästan 3 minuter sist. Så denna banan måste ha passat mig bra.

 

 Mina snittiderr & 35.83 km/h!
 
 
 

Nöjd och glad åkte vi tillbaka till min syster och hade en myskväll ihop. Så gött med soffhäng efter tävling! Tog en promenad i skogen också för att försöka få ur lite stelhel i mina lår :-)

Nästa tävling hoppar jag över så det blir nu ett hopp till 3:e juni. Då bär det av till Södertälje!

Ha en goe dag!