Läger På Mallis med TriFit

Anneli:

 MALLIS:

Under vecka 16 var jag och kompisarna Ulle & Maggan på träningsläger på Mallis/Alcudia. Arrangemanget stod TriFit Christian Kirchberger för, ett känt namn i triahtlonsamanhang. Lägret var ett triahltonläger men med fokus på cyklingen så mitt inlägg blir mest om cykel. Första gången jag är iväg på nåt sånt här så det var mycket spännande.

DAG 1:

Resan till Mallis gick fint och hotellet Sunwing Alcudia var verkligen till belåtenhet som låg precis vid stranden. En mycket fin lägenhet där vi hade utsikt över Poolen och havet från vår terrass.

 Poolen från vår terass!

 

Vi starta med att jogga till cykeluthyrningen där vi fick ut de cyklar vi bokat. Var lite kaos i början men det ordnade sig till slut.

Cyklarna var av modell Centurion och var bara 2 veckor! De var lätta och rullade finfint och klockrena växlar. Så det var kul! Jag och Ulle hade med oss egna sadlar då vi visste det skulle bli några mil i sadeln. 

 Maggan hade med sig sinna "pinnar" och monterade dessa innan det var dags för Välkomstmöte.

Christian välkomnade alla och presenterade hur veckan var upplagd och kul att träffa alla. Vi var väl ca 30 stycken deltagare och vi fick kort berätta lite om oss själva. Efter detta var det stup i säng. Jag var så trött och frusen så redan kl 21.00 fick jag lägga mig :-) Behövde verkligen sova!

DAG 2:

Frukost först och sedan 9.00 samling för att delas in i cykelgrupper. 3 st grupper fanns att välja att cykla med. 2 andra ledare var med också så det var ett bra upplägg!

Grupp 1: Snabbgruppen (ledare Erik)
Grupp 2: Medelgruppen (ledare Christian)
Grupp 3: Nybörjare (ledare Susanne)

Passet idag var mer lära känna varandra och cykla i grupp så därför var jag modig och hängde på grupp 1. Ulle & Maggan var på också! Tänkte att är det nån dag som jag fixar denna gruppen så är det 1:a dagen. Och det gick jättefint fram till 3 timmar. Då fick jag be om lite hjälp sista timmen när det var nån längre backe. Men alla var så snälla och hjälpte till.

 Upp till Petra och vilken härlig utsikt!
 
 
 
2 stycken rejäla stigningar denna dagen bl.a upp till Petra och totalt 12 mil skramlade vi ihop denna dagen. Och upplevelsen av miljön och omgivningen på Mallis var fantastisk. Var nästan lite tagen av alla intryck redan första dagen.

Ett litet löpteknikpass hade vi på eftermiddagen och passade på att på den underbara stranden stretcha lite. Även lite poolhäng hann vi med :-)

 

DAG 3:

Denna dagen hoppade jag med grupp 2 och höll mig till denna gruppen hela veckan sedan. Passade mig perfekt!

 Christian förklarar!

Dagens pass svar fokus på kadens och Christian visade och förklarade massor kring detta. Sedan körde vi 9 mil i underbar miljö och härliga vägar. Jättebra pass där Christian gav tips till oss vad vi enskilt skulle tänka på. Nån skulle dra in knäna, nån skulle växla ner, nån skulle växla upp & jag skulle slappna av lite i axlarna. Ja, verkligen bra!

 

 Fikastopp i en liten by - så himla mysigt! Christian och Conny!
 
 Maggan mår gott! Lite lunch på vår terass. Helt underbart!
 
 
Dagens eftermiddagspass tillbringades inomhus. I Simhallen där vi hade tekniksim 1 timme. Även här var vi indelade i grupper och fick tips av Christian och Erik. Klart vi hade föredragit nån bassäng ute men det var ju bara 1 bassängpass på hela veckan så det fick väl gå.
 
 
Efter simningen var vi så sugna på kaffe så vi handlade lite och fick med oss var sin frappe som vi intog på en gräsplätt på vägen hem.
 
Kvällen avslutades med middag och föreläsning av Susanne Dalslätt. En härlig berättelse om hennes resa till ett förändrat vardagsliv.

DAG 4:

Dagen D… eller ska jag säga B… som i Bergsetapp! Idag gällde det! Det skulle bli många höjdmeter denna dag, inte mindre än 2081m! Idag skulle vi till Sa Calobra. Detta kända ställe för just cyklister!

En helt fantastisk upplevelse att få vara med om. Vi delade upp allt i etapper och tog en backe i taget och väntade in varandra. En del var starka uppför och andra nerför så det var svårt att hålla ihop när det var som mest bergigt. Men det funkade fint!

 Nu börjar det!

1:a backen på 7 km eller nåt startade allt med. Sedan var det lite böljande upp och ner till ett fik som vi stannade på för att fylla på enerigi inför den berömda Sa Calobra. Jag var här väldigt hungrig så jag tryckte i mig en hel del.

 Jösses-inga problem att trycka i sig :-)
 
 
 Första backen gjord!
 
 Här fortsätter det till Sa Calobra - nu utför i över 20 minuter - UNDERBART!
 
 Helt makalöst vackert och häftigt att köra i dessa serpentinvägar - Älskar... köra nerför :-)
 
Sedan startade resan med några km uppför för att sedan gå nerför i 10 km. Till Sa Calobra. En HELT UNDERBAR RESA ner då jag älskar att köra utför! Hade ett leende på läpparna hela vägen ner vilket säkert tog 20 minuter. Det är ju inte klokt ju tänkte jag! Det tog aldrig slut!! Körde igenom molnen och då blev det jäkligt kyligt men gött igen sen när den biten var över.

 

 
Väl ner i Sa Calobra var det glada miner men tyvärr väldigt disigt så det var svårt att se hur fint det verkligen var.
 
 Disigt!

Men nu var det att formera alla krafter som gick! Nu skulle vi ju UPP igen!! Haha… 1 mil uppför och inte helt enkel lutning heller. Men bara att nöta på. Maggan var stark uppför och tuffade upp som ett lok, härligt jobbat!! Jag och Ulle körde ihop och sammanstrålande med 2 andra i gänget så vi hjälptes åt upp.

Sammanstrålande på samma fik igen och jag köpte en capuccino med extra extra grädde :-) Laddade för vägen hem nu också. Alla var så glada av att gjort denna härliga etapp, vilken häftig upplevelse!

 

Helt slut efter bergsetappen slängde vi oss i havet, helt underbart!

 19 grader i havet - nöjda & trötta efter hårt cykelpass!

På eftermiddagen var det dags för ett litet styrke/stretch-pass med Christian. Detta körde vi i en gymsal på hotellet.

Många stela och trötta kroppar :-)

Dessvärre hade Ulle i dagarna känt sig lite hängig och det var precis rätt! Hon fick på kvällen feber och ansträngd hosta, verkligen tråkigt :-(

DAG 5:

Idag var det växelträning på morgonschemat men Ulle som var hängig valde att simma Open Water istället. Detta kände jag också vara en bra idé då jag tränat sparsamt under lång tid så jag tog det som lite vila :-) Ville inte dra på mig nån bristing eller nåt sånt och det är ju lätt att göra när man kör sån träning.

 Ulle redo för lite Open Water!

Efter jag och Ulle hade simmat i detta underbara vatten satte vi oss sedan som publik till de som körde växelträning.

 Härligt att kolla på de andra när de tränade växelträning :-)

 


Christian delade med sig av sina erfarenheter och växeltips!

 

Senare på dagen var det dags för cykelpass. idag var det lite kortare och fokus på Easy Speed. Vi körde 2x5 km intervall vilket var lite svårt då det var lite mycket trafik och många rondeller. Men gott med ett kortare pass idag efter bergsetappen igår :-)

 Maggan redo för simträning!

Sedan var det dags för lite Open Water igen nu med hela gänget. Uppdelat i grupper tränade vi på runda bojar, simma över varandra, starter, navigering och fjärilshopp. Ganska svår sjö nu på eftermiddagen så det blev väl några kallsupar haha.

 Strax redo att hoppa i!

Middagarna var mycket trevliga där vi hade reserverade bord för Trifit och det var bara att komma mellan 18.30-20.30. Så många kuliga människor jag träffat och många roliga historier haha

 

Dag 6:

Veckans långpass på schemat och lunch i Palma.

 Jocke vilar när vi stannade och samlade ihop gänget!

 

Vi tog vägen via bergen till Palma och en lättare, platt väg hem. Start som vanligt klockan 9 och när vi drog iväg nu så hördes det lite ojanden och huanden här och var.. Jo, det var alltså när alla satte ner sina "rövar" på sadeln haha Det började ju kännas lite nu hehe.

 Robert har kraschat!

 

På väg till Palma var vi med om veckans första krasch. Som tur var gick det bra men det är lätt hänt i kurvor och om det är lite blött. Vilket det var precis här under ett träd som en kille som heter Robert låg först med sin tempohoj och fick släpp på hjulen i en kurva. Och då åkte en kille till med i kraschen.


Några skrapsår endast och omplåstring så var vi iväg igen!

 

Väl nere i Palma stannade vi utan för Can Punta, en jättemysig restaurang där vi skulle käka. Plötsligt slänger Christian ur sig att detta är min syrras restaurang! Hon bor här på Mallis och är skådis! Men jösses, vad fräckt tyckte vi. Tyvärr var hon inte där denna dan men vilken underbar service och fantastisk mat vi fick.


Snitzel och Hamburgare av modell stor!

 

På hemvägen var det god medvind och vägvalet var mycket mer platt och lättcyklat hemmåt. Så det gick undan vill jag lova. Vi körde oftast belgisk klunga och nu efter några dagar var de som varit mer ovana varmare i kläderna. Starka killar låg framme och drog så mycket de orkade så det var så kul! 

Idag körde vi ca 16 mil och det var verkligen gott att gå och sätta sig vid middagen denna kväll! 

 

DAG 7:

Sista dagen innan hemresa och vårt sista cykelpass bar upp till Cap De Formator! En känd fyr vid Mallorcas norra udde! Mycket fin cykling dit och dagens pass blev endast ca 6 mil! 

 Maggan laddar med bananer!
 
Det var ca 1000 höjdmeter vi skulle ta oss idag. Först uppför en backe på några km och där tog vi ett stopp för att kolla på utsikten.
 
Höll mig en bit ifrån - Maggan verkar inte höjdrädd i alla fall. 
 
Jag vågade inte gå fram till branten, hua!
 
Fortsatte sedan utför i ca 2 km och samlade ihop gänget för att sedan "klättra" upp till fyren. Vet inte hur långt det var men vilken upplevelse! Alla körde olika fort uppför så vi skulle ses där! 

 
Geten var sugen på godsaker och klättrade runt på räcket:

Det fanns gott om getter runt om i bergen och en del hade blivit lite tama, haha. Denna ser ju för rolig ut.

 Utsikten var helt magnifik, vilket landskap!
 
Cap De Formator!
 
Här uppe fikade vi och betalade dyraste bärsen och colan för veckan, 35 kr styck! Sedan var det bara att ta sig tillbaka samma väg som vi cyklat hit. Ja en härlig sista dag i cykelsadeln!
 
Min kompis i 6 dagar!
 
Hemma igen vid hotellet var det dags att plocka av allt från cykeln och cykla bort med den till uthyrningen. En liten joggtur tillbaka och dags för sista middagen men gänget!
 
Bjudna på skumpa!
 
Svårt att sammanfatta hela veckan men hoppas ni förstår lite vad vi haft för oss i alla fall. Jag är så glad och lycklig att jag anmälde mig till detta läger och tusen tack Christian och ni andra ledare för ett suveränt läger.
 
Och verkligen så himla kul att lära känna andra människor som gillar att träna! Och tänk en kväll när jag skratta så mycket vid middagen då en viss Fredrik och Martin var igång! Herregud, jag fick kramp i halsen och på morgonen hade jag ont i halsen haha så mycket skratta jag! Tack Tack!
 
Denna resan var verkligen en boost för mig och den kommer jag leva på länge, det kan jag lova!
 
På 6 dagar körde jag 57 mil cykel och 6000 höjdmeter! Backarna häromkring nu känns inte längre så jobbiga ;-)
 
(Alla foton är privata)
 
Ha en goe dag!
 
 
#1 - - Anonym:

Tack själv! Visst var det en kul vecka. Träna hårt och lycka till med tävlingarna. Mvh en viss Martin 😊

#2 - - Anonym:

Tack Martin! Lycka till du också! Min murgröna lever, gör din? 😁

#3 - - Martin:

Nej, det gör den inte. Den och surfplattan blev kvar på Mallis :)
Får ta med dem hem nästa år ;)

#4 - - Anneli:

Nämen vad säger du! Ja nytt mission nästa år då ;)