Open Water - Läger på Korfu

Anneli

Oj vilket äventyr och vilken upplevelse jag har varit med om tillsammans med vännen Magdalena Göransson.

Jag & Maggan!

Vi har nu i maj varit iväg på ett träningsläger på Korfu. En hel vecka med fokus på simning i Öppet Vatten och med höjdpunkten att simma över till Albanien. Apollo Sports arrangerade resan ihop med simcoachen Mikael Rosén & hans grymma kollega Tobias Marklund. Mikael är förbundskapten för Öppet Vatten och Tobias har flera medaljer från SM, VM & Världscuper. Verkligen kul att få lära känna dom plus det gäng som var med!

Resan startade givet med att vi tog ett glas bubbel på Landvetter. Det måste firas att vi nu var på väg!

Ni som har flugit till Korfu vet vad jag talar om när jag säger ”Grym inflygning” – Har aldrig varit med om en sån cool inflygning någon gång. Det var helt fantastiskt, läskigt, jobbigt, underbart & ja allting med ögon från en som är höjdrädd. MEN, vädret var klart och det var mitt på dagen. Planet gjorde en grym gir längs med hela ön och svängde sedan upp mot Korfu Stad. Det var så mäktigt att se ön hela tiden när vi låg med typ ”slagsida” mot jordskorpan. Herregud säger jag bara, men sååå häftigt. Såg sen också att det var en kvinnlig pilot ;-) Tänkte väl det, sinne för detaljer hehe

Hotellet La Grotta Verde på östra sidan höll på med totalrenovering och hade precis öppnat för gäster när vi kom. Vi kan säga att de borde väntat 1 vecka till! Mycket som var omständligt, inte funkade, inte färdigt mm. Det var otroligt fräscht och fint men det hjälper ju inte om det inte fungerar. Te.x fick vi montera kylskåpet själva haha Grejen var att vi egentligen skulle haft ett annat hotell men det var inte heller klart, så det blev bytt till La Grotta Verde i sista stund. Ja, ja så är det! Det gick ingen nöd på oss så :-) Personalen var trevlig och försökte nästan för mycket ibland :-)

Fräck klippa bakom hotellet!

Tisdag: Schemat kl 7.00 första dagen var en löpartur i bergen för de som ville. En otroligt fin tur på 14 km. Brant så innibänken både uppför och utför. Vi var 5 tappra som orkade upp till detta pass! Totalt var vi 18 stycken. 2 simcoacher, 1 fotograf och 15 deltagare. Och det var frivilligt att vara med på passen såklart. Men vi ville vara med på så mycket som vi bara kunde. Kruxet var bara att beskedet innan var att sträckan var 8 km, men det var väl fågelvägen då haha

Micke visar bra övningar för simmare!

De nästkommande dagarna inleddes med simstyrka/teknik som morgonträning. Frukost och sedan drog vi iväg med 2 minibussar. Alltid nya platser varje dag! Och vilka upplevelser och små äventyr vi var med om. Fick verkligen se mycket av hela ön! Besökte fina ställen att simma på.

Citronträd!

Härliga byar i bergen och så jäkla branta backar - både uppför & nerför!

Efter löpturen & frukost in i bussarna. Iväg till Korfus högsta punkt 917 meter över havet och såg ut över Albanien och över där vi senare skulle simma. Här samlades vi också för att presentera oss lite närmare. Hade inte pratat med alla riktigt då vi kommit med olika plan kvällen innan. Roligt att höra lite bakgrund och vilka personerna var. En rätt högutbildad skara – patolog, läkare, psykolog, ingenjörer, hotellägare mfl

Vi tog oss upp till norra Korfu till vikarna Kassiopi och Kalami . Där vi simmade ut till en fantastisk ö. Vidare igenom kända Channel of love, Fräckt!

Redo För Första långsimmet!

Anneli kravlar sig upp på en liten ö, Dr Person hjälper till, är lite halt :-)

Coachen Tobbe mår gött och Anna tar sig upp på ön!

En Rätt Bra Start På Veckan!

Onsdag: Drog till Paleokastritsa o 3,5 km simning, tog mycket coola bilder med Maggans kamera. Här var vattnet så klart och fint.

Paleokastritsa!

Vilken dag detta var! Jag och Maggan simmade lite själva här och utforskade lite runt om. Var så fint här! Såg grymt bra i vattnet också. Mer bilder här från Anders kamera.

Härliga Mette & Emma! Undervattensbilden tror jag är Karin!?

Fint väder på eftermiddagen och vi tog en soft stund i poolbaren. Sedan simmade vi lite vid hotellet. Fanns en grymt häftig klippa som vi ville simma ut till. Då jag var sugen på att få lite sol på ryggen valde att köra i bikini. Fenor o paddlar hade jag men jäklar vad det var jobbigt. Var sjukt höga vågor!

SnyggMaggan :-)

Klippan 1 km bort!

Gött höga vågor - men ut till klippan ska vi!

När vi kom tillbaka till ”stranden” – eller i alla fall där vi gick i. Så hade det HÄNT nåt! Det var 48 ton av ”flis/tång” som hade flutit in och lagt sig som kvicksand. Simmade rakt in i detta och blev i princip fast! Kunde inte ta mig loss då jag skratta så jag inte fick nån luft haha. När jag väl kom upp såg jag ut så här HJÄLP!!

Hua, läskigt!!

De som hade våtdräkt såg säkert likadana ut men det syntes inte på dom. Alltså, vad vi skrattade åt detta, inte klokt va dumt!

Lite grekiskt vin får vi ju ha!

Hann med 10 minuter balkonghäng idag också innan käket! Fick våra stolar till balkongen idag :-) Som sagt, allt var ju inte klart.

Torsdag: Startade dagen med att Micke filmade oss i vattnet. Han gav sedan lite tips – tyckte jag ”stötte kula” :-) Annars, träna mycket rotering.

Micke granskar detaljer!

Undra vad han tänker? Hehe

Sedan buss till Korfu Stad där vi simmade i 50-meters bassängen sedan OS 2004. Var lite bökigt innan vi fick tillgång att komma in men till slut så...

Bra jobbat Micke!

Synd bara att anläggningen står och förfaller. Mycket teknikövningar och en del kul! Bla körde vi ”pingvinen” & ”bläckfisken”. Får visa mina kompisar detta nån gång ;-)

Allvarligt - Micke gör Bläckfisken :-) så jäkla jobbig!

Kan han prata lite fortare tro? Vi FRYSER!!!

Kan säga att det var grymt kallt i vattnet också så vi frös som små blå allihop. Vi avslutade med lagkapp – svart minibuss mot vit minibuss hehe. Jag och Maggan ingick i svarta bussen där vi hade några goa simmare med haha så vi lyckades ta hem både bröst & frisim!

Några timmars strosande också hann vi med i staden. Verkligen mysigt i Korfu Stad!

Fredag:Inte vädergudar med oss idag. Det var regntunga moln och var rätt kallt! Jag & Maggan tog en kort löpartur på stranden innan vi skulle på läkarundersökning.

Morgonjogg!

Ja denna undersökning var ju ett helt företag i sig. Det var alltså ur säkerhetssynpunkt inför Albaniensimningen, att vi var OK. Läkaren kollade blodtryck, lyssnade på lungor/hjärta och mätte syresättning. Det strulade och de fick byta apparatur mm. Detta var ju lite av ett skämt kan jag tycka och hoppas konceptet ändras till nästa resa. (kanske ha ett intyg med hemifrån) Ja, ja det går ju att le åt det så här i efterhand.

När vi väl var klara med det så gav vi oss iväg med bussarna i pissregn till Paramonas. Simmade i härligt vatten med regnet över oss, faktiskt härligt!

MonsterMicke!

Nu kommer ett internt skämt :-)

"Var är vaselinet?" :-)

Emma, Anneli, Anna, Maggan & Micke!

MEN, inte när vi kom upp, gud vad vi frös!! Tur det låg ett café precis bredvid där de hade förberett Kaffe Latte till oss, mums!

Maggan snabbt på med våtdräkt i kylan!

Regnade och åskade nåt soppas den kvällen. Stora fina blixtrar över havet som ett skådespel och värsta stormen! Men vi visste det skulle gå över till imorgon!

För då var det dags för veckans höjdpunkt! Simningen över till Albanien!

Lördag: Vi blev hämtade av en större buss som tog oss till Kalami där vi blev upphämtade med de följebåtar som skulle med. Vi bytte snabbt om och hoppade i båtarna som tog oss till den strand där vi skulle starta vår simning över. Det var mycket spännande och vi delade upp oss i grupper som skulle hålla ihop. En snabb- en medel & en lite långsammare grupp. I den sista gruppen simmade coacherna för att hjälpa de mer ovana över. De hade linor mm som de kopplade på, helt suveränt så alla kunde hänga med!

Följebåtar och vi känner oss redo!

Alla på plats - då kör vi!

Då detta var första gången så visste ingen vart vi egentligen skulle. Vi hade lite navigering av båtarna men de låg lite långt ifrån oss kan jag tycka. Men det gick allt bra. Vi stannade upp ibland och väntade in alla i vår grupp (7st) och kollade vart vi skulle navigera. Det vi inte visste dock var att följebåtarna endast fick följa med till ”landsgränsen” som gick mitt i farleden typ och där stannade dom. På andra sidan då, stod kustbevakning och Albansk polis med båtar för att ta över. Det fatta vi inte först men förstod ju att så måste det vara. Så de höll koll på oss när vi passerade farleden och det kändes tryggt. Inga dåliga färjor som går där, phu! Vi fortsatte simma mot en bukt med ett stort vitt hus och när vi närmade oss såg vi gruppen före oss, då simmade vi mot dom. Helt perfekt!

Yes!! Albanska polisen lämnar av vår packning!

All vår packning hade slussats över från följebåtarna över till kustbevakningen och polisen mitt i farleden :-) Ja det hände grejer :-) Och till slut kom vi fram till stranden där vi skulle gå iland, 5 km senare!

Jippie! VI FIXADE DET!

Karin & Anna

Mette & Anders - Sofia & Ann-Christine - dotter/mor!

Tobias Maggan Anneli & Mikael - Förmodligen första svenskar att simma över till Albanien.. vad vi vet!

Mycket glada och kramade om varandra att vi nu var över. Väntade in vår packning och bytte sedan om. Vi var inbjudna till restaurangen på beachen där vi fick ett fint mottagande. Jag fick till och med gå före i kisskön haha Ägaren kom och viftade med händerna och så nånting till alla tjejer i kön och bara släppte fram mig, haha!

Vi fick musslor och fisk – smakade så gott! Ett glas vin på det så var en rätt nöjd :-)

Dagen fortsatte med en busstur till underbara staden Saranda där färjan tillbaka till Korfu stad utgick ifrån. Vi fick ca 1 timme där och vi hann med en goefika. En supermysig liten hamn och fantastisk restaurang.

Och så billigt!! 1 bärs, 2 latte, 1 vatten, 3 kulor glass = 40 Kr :-) Mycket vackert i Albanien också! Varför åker en inte dit?!

På färjan, och avprickade med pass och allt. Det var förberett innan vi reste, så det skulle vara smidigt och att det inte skulle bli några frågor mm. Allt gick bra och alla kom på färjan tillbaka som tur var ;-) Sedan liten tullkontroll i Korfu innan vi återigen var inne i landet. Sedan åkte vi tillbaka till vår by Argio Gordis!

Färjan tillbaka till Korfu & Så fick fotografen Anders vara med på bild också :-) Och Mari ser ut att ha det gött!

Nöjda!

Söndag: Nästsista dagen startade vi med ytterligare ett löppass i bergen. Dessutom hann vi med 1 timmes sol på beachen innan det bar iväg på sista trippen till byn, som jag nu inte vet namnet på.

Claus simma utan våtdräkt idag - SKAV i nacken. Ser rätt nöjd ut ändå :-)

Och vilken simning! Idag hängde jag och Maggan med ”snabba” gänget. Vi med fenor hehe Så kul att få simma med dom och samtidigt fick lite bra tips & coachning av Tobias. Grymmesimmet!!! Hittade fin rytm i vattnet.

Sena hem, då vi snurrade in på en knappt framkomlig väg med STORA hål på vägen, överallt! Haha fick ett skrattanfall för det var inte första gången på resan som våra goa ”kartläsare” tog med oss på allt för häftiga äventyr ;-) Men det är ju det som är charmen med såna här resor också. Det är spontant och det kan hända grejer, men det fixar sig! Och det gjorde det verkligen och vilka goa människor vi har träffat <3

Innan käk på Taverna Theodores tog jag o Maggan en softstund på balkongen. En goe Corona stod nerkyld som satt som en smäck! Vi käkade alla tillsammans och några av oss gick sedan vidare till Madison Garden för en drink.

Taverna Theodores inte långt från hotellet - på stranden!

Gormanderna Anette & Christer... eller var det Älsklingen?

Goa drinkar dracks -  Bubba, zombie, painkiller!

Måndag: Och så - sista dagen, en helt underbar dag! Hängde på beachen heeeela dagen då vår buss till flyget inte gick förrän 19.00.  Så gött att få lite färg på kroppen också. Simmade lite och bara hade det så bra!

BeachHäng!

Brudarna!

Snyggot!

Sammanfattningsvis kan jag nämna att vi;

• Simmade mellan 3-5 km varje dag (Både jag o Maggan hade gärna simmat mer men det är ju vad vi tyckte)
  • Tyckte det var jobbigt att Wifi endast funkade i Louchen
  • Inte tyckte vädret var så bra hela veckan, men gjorde inget då vi ändå var där för att simma ;-)
  • Kan rekommendera denna resa som går av stapeln 26 september igen. Då vi tog alla barnsjukdomar så blir nästa resa gööör bra ;-) Kolla in Apollo Sports Kalender!
  • Var tjejerna från RockenRollHättan :-) Softa lite ibland ju med vin på balkongen :-)

Tack till Fotografen Anders Wedin som tagit så mycket bilder http://www.retouch.se/ En grym fotograf som hängde vid sidan av simmarna med kameran i högsta hugg!

Och tack till alla er som var med och som jag fick förmånen att träffa och lära känna:

Micke, Tobbe, Anders, Hans, Jörgen, Karin, Mari, Christina, Anna, Claus, Emma, Mette, Ann-Christine, Sofia, Christer, Anette

Hoppas vi ses i Pelekas nästa gång - haha!

Som vanligt vill jag rikta ett stort tack till Sponsor ANA Motorcentrum i Trollhättan som tillhandahåller bil så all transport blir smidig.

Ja, hoppas du har orkat läsa ända hit, phu! Blev ju nästan en bok ju!

Och ni som tyckte detta lät kul - så går samma resa igen till hösten! Kika in på  Apollo Sports Kalender.