Mallorca träning

Eva-Lott:
 

Vilken underbar go träningsvecka det blev på Mallorca. Vi var ett gäng på 12 personer alla triathleter ifrån klubben 3City Triathlon som bokade en resa ihop till Mallorca. Flera av dem har varit här tidigare år så de hade järnkoll på olika de olika alternativen till cykelvägar, vilket var grymt bra :)

         

Gött gäng som hängde ihop från start, vid poolen och käk tillsammanst på kvällen.

 

Denna cykel var i min ägo under veckan, fungerade bra :)

 

 Maggan kollar ut en bra tur :)
 
Lunchpaus & kissepaus hihi
 
 
Första dagen blev en klostertur
 

Att det var berg o serpentinvägar förstod jag ju innan men att det var dessa klättringar hade jag inte riktigt fått till mig haha tjena säger jag…. Andra dagen tog vi oss till Sa Calobra och cyklade ner till hamnen där, och cyklade ner och cyklade ner… satt och tänkte men herregud kommer jag aldrig ner OCH ska jag upp här igen haha… jaja… så var det. Väl nere stannade vi en liten stund innan klättringen upp började. Gick bra till en början men sen tog värmen mig och energin var noll. Fick stanna till 2 korta stopp för att återhämta mig och starta upp igen. Benen fungerade förvånansvärt bra i alla fall som tur var. Jag var helt slut när jag kom upp och tänkte hur ska detta gå resten av veckan men det var ingen fara utan jag fick och se till att fylla på med energi hela tiden från start. Har nog aldrig ätit och druckit så mycket som jag gjorde under denna vecka och det bara sögs upp hahaha… Fick en dipp på sista passet också dan innan vi flög hemåt. Då hade jag ändå under passet tryckt i mig 2 bananer, 2 gel, 1 energikaka, 1 snickers, 1 bounty (2 bitar i), 1 lakritsstång, 1 fl sportdryck, 1 fl med salter, 2,5 fl vatten, vi hade dessutom ett lunchstopp och åt en kycklingsallad.

  

Gött matt o energilös när jag kom upp haha...
 
Men gällande Sa Calobra då, så är det en måste klättring när man är här på Mallorca och cyklar. Det var så mycket cyklister överallt i backen. Sa Calobra ligger på norra sidan av Mallorca nere vid havet och tar man sig dit måste man även ta sig upp då det inte finns någon annan väg, och inte nog med det för att ta sig till den toppen för att ta sig ner så måste man ju även ta sig upp på den toppen från andra hållet haha…  Det är 668 höjdmeter, runt 10 km lång på serpentinväg på en ca: 7 % lutning i snitt som ska bemästras, vet inte om jag tyckte det värst utför eller uppför haha… Utför var värst för all möte med trafiken, allra helst de stora bussarna som tog nästan hela vägen i kurvorna och trött i händerna. Uppför för att värmen tog mig, solen låg och stekte hela klättringen, var så jäkla hett ett tag.
 
 

 

 Bergstur Andratx till Port de Pollenca

En kul grej som vi gjorde var att vi tog busstransport till Andtratx med cyklarna för att cykla tillbaka över bergen :) En riktigt härlig dag blev det med många tuffa stigningar, totalt runt 2400 höjdmeter. Där stannade vi i Soller för att luncha sen väntade en stigning på ca: 14 km uppför Puig Major som är den största klättringen på ön. Denna dag gick det bra och jag var helnöjd när jag kom upp, kände mig fortfarande pigg så ja det finns bra dagar oxå ;)

 
 
Efter Tords stretch haha... så gav vi oss iväg på en underbar tur.
 
Stannade i Soller innan vi tog den långa 14 km berömda stigningen Puig Major
 
Supernöjd syns kanske haha...
 
På fredagen så bar det iväg till Cap de Formentor. En kortare cykeltur men som vanligt klättring :) Tog en fika när vi kom upp och hälsade även på geten haha... .jäklar vad bananskal den käka... snacka om att ha stålmage. På tillbakavägen stanna vi för en kort löptur ner till lagunen där vi även passade på att ta ett dopp. Vilken underbar dag :)
 
 

Uppe och geten får både kel o bananskal :)

 Här bidde det ett dopp
 

Grym start på våren att komma iväg så här och få igång sina cykelben, dessutom så simmade vi i bassäng varje morgon innan frukost. Vi blev filmade av Kristoffer första passet och hade sedan analys på det på kvällen. Grymt bra, jag hade spretiga fingrar och inget direkt tryck i draget. Det var fokus på det sedan resten av veckan. Vi blev återigen filmade i slutet på veckan med en uppföljning på kvällen, och alla hade förbättrat sin teknik, perfekt att få detta.

Nu har jag vilat en vecka och mjukstartat en vecka med några lätta pass för att kroppen ska få en chans att återhämta sig så jag inte drar på mig några skador. Denna vecka så drar jag igång igen för att bygga på vidare och hoppas på att allt flyter på nu och inga sjukdomar tack ;) 

Goe dag