Ironman 70.3 Jönköping

Eva-Lott:
 
Ja herregud hur det kan bli...! I mitt förra inlägg skriver jag att jag inte är så förberedd och det var jag inte men helt otroligt så räckte min insats i söndags till en 3:e plats.. En pallplats i ett Ironman så jäkla glad.... jag skulle få Ironman loggan som statyett i pris insåg jag, hur stort som helst för mig :)
 
 
Inte nog med det, jag kvalificerade mig till World Championship i Sydafrika nästa år!!!  
De flesta har koll på att en hel Ironman har ett VM på Hawaii Kona men samma är det för en halv Ironman, skillnaden är att VM:t för en halv Ironman läggs på olika platser för varje år. Jönköpings IM 70.3 hade kvalplatser till Sydafrika 1 och 2 september 2018, så coolt.... jag ska till Sydafrika :)
 
2018 IRONMAN 70.3 World Championship 
Congratulations on qualifying for the 2018 IRONMAN 70.3 World Championship in Nelson Mandela Bay, South Africa. This event is scheduled to take place on Saturday, September 1 (Women's Race) and Sunday, September 2 (Men's Race), 2018.
 
 
Medaljen jag fick för kvalificeringen :) 
 
Lämnar Trollis
 Ja som sagt så var jag väldigt avslappnad
och ja jag har koll på mina grejer hahaha....
 
Letade efter denna haha..... hade visst gått förbi utan att se den.
Tur att Katrin hade ögonen med sig.
Bild: Katrin Karlsson
 
Rekade simbanan lite kvällen före, i och uppgång för simmet
Lugn kväll med mörka moln och det kom en värsta skur oxå ;)
Då var cykeln incheckad och påsarna på plats.
 
Katrin och Tayfun känner sig oxå klara
 
 
Tävlingen då ja hur gick den egentligen hahaha.... faktum är att den gick sämre än vad jag trodde med mina förutsättningar för i år. Underbar morgon lite lätt bris och 16 grader i vattnet. Inte det minsta nervös för att frysa som brukar vara det jag oroar mig mest för gällande simmet. Jag och Katrin traskade sakta ner till växlingsområdet ifrån den lägenhet vi fått låna hur lugna o avslappnade som helst. På plats var det till att rigga med flaskor, energi, pumpa cykel plus lätt koll över cykeln så allt var ok. En runda och kolla så påsarna hängde kvar och på rätt plats förstås :) Sedan det obligatoriska sista bajemaja besöket ;)
 
Blå och röda påsar checkade så de är på plats sedan besöket ;)
(klicka för större bild)
 
Fokus, mycket folk men en tystnad där de flesta går i sin bubbla.
När vi kände oss klara tog vi oss till simstarten med gott om tid på oss för ett lite uppvärmningssim i kanalen där. Hade planerat att ställa mig i mitten på 34 minuter, stötte på Nina och Mattias S så vi stod och tjötade lite så det föll sig så att vi hamnade på mitten av 32 minuter istället alla tre haha..... 
 
Då går vi till starten :)
 
 
Sim:
1900 m - tid 00.38.05
Man startade 4 i taget, så lugnt bara att hoppa i och simma på, inget stök eller bråk utan man kunde köra sitt eget tempo från start, så grymt bra. På väg ut var det lite lätt motvind men kändes bra och jag kände inget i min arm, väldigt skönt. På tillbaka vägen in känner jag hur min badmössa börjar glida av huvudet. Hade simglasögonen under så de hjälpte ju inte till att hålla mössan på plats. Fick stanna upp och dra ned den, gött stönigt att starta upp igen... men attans ytterligare en gång kände jag efter några hundra meter hur den börja glida av igen, så ja ett stopp till för att fixa den jäkla mössan. När den tredje gången började glida av hade jag kanske 200 meter kvar då struntade jag i den och kände hur den åkte av huvudet jaja... Men när jag kommer upp får jag en funktionär på mig som frågar om jag tappat mössan. Ja säger jag och får höra att det är egentligen 1 minut i Penalty för det men du får fortsätta....Tack säger jag och springer vidare och blir lättad för det men gött snurrig i huvudet haha.... ok skulle jag stannat på cykeln då sen eller var är den där Penalty boxen annars??? Jag hade bara koll på den på cykelbanan, inte tänker man på att man kan få straff där på simmet..... haha 
 
Sim ut
Sim tillbaka
Foto: Markus Nymark
T1:
Tid 6:06
Med tanke på den långa löpningen och stoppet med funktionären så är jag ganska nöjd med bytet. Kunde i o för sig varit lite smidigare med att få i våtdräkten. Hade lite för bråttom och sprang iväg o knöla i samtidigt vilket inte gick så bra, men efter 3:e försöket fick jag äntligen i den i påsen :)
 
Cykel:
180 km - tid 02:55:23
Foto: Markus Nymark
 
Banan börjar lite knixigt i och med många svängar ut ur staden och efter det var det en lång brant backe. Där tog jag det lugnt för att inte bränna ut mig från start. Vilken underbar cykelbana, väldigt fint var det och böljande. Hade inget tryck i benen alls i backarna så det blev under hela banan till att bara mosa på så fort det var platt och utför. Jag hade inte fått någon ordning på mitt hår innan jag satte på mig hjälmen vilket gjorde att det var i vägen och i mina ögon, gött irriterande. Så vid första Aid station tänkte jag nu måste jag rätta till det när det var lite lugnare. Tjena vad händer, petar till visiret men jag kunde inte göra en Vera och fånga det i luften. Var nära men icke utan det föll iväg bakom mig, skit oxå.... bara och vända försiktigt mellan cyklisterna och plocka upp det... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...... jaja tur att jag inte fibbla med det i 30 knyck i alla fall nu hade jag börjat sakta in. 
 
På väg tillbaka in var det motvind, hade inte riktigt räknat med det så fin morgon som det var, så det var bara och borra ned huvudet och trampa på. Var väl onödigt med medvind när vi cykla ut var ju ändå bara uppförsbackar hahaha... hade ju varit bättre o ha den på tillbakavägen :)
 
Sista milen in mot Jönköping gick bra dock så var det väldigt många som låg och feskörde där så jag fick trixa mig förbi så gott det gick. Fanns ju inte en chans att hålla något avstånd där på slutet var hur många som helst som körde ihop, så jag hängde bara på där inte mycket att göra. 
 
T2:
Tid 1:57
Riktigt nöjd med växlingen, kom ur skorna på cykeln och fick upp cykeln perfekt. Ja inte mycket mer att säga om denna växling.
 
Löp:
21,1 km - tid 02:06:55
På väg ut mot löpningen är det en funktionär som ropar på mig och säger nåt. Hörde inte vad, fick fråga 2 gånger innan jag fatta vad han mena. Ärligt han säger till mig att jag ska vrida på nummerlappen, ja jag är på väg typ gör ju alltid det när jag springer ut haha.... Snacka om att man är förvirrad om någon pratar med en när man känner att det är koll på läget, tror ju det är något helt annat ju, att man gjort något fel haha... ja bra och vara fokuserad i alla fall. 
 
Här ser jag ju lite pigg ut fortfarande när ett varv är avklarat :)
Foto: Markus Nymark
 
 
Har en go fart ut känns riktigt bra tungt förstås som alltid efter cykel men ändå fart, härligt. Kommer dock bara några kilometer när jag känner en smärta komma i vänster framlår, nej känns som på gränsen till en muskelbristning attans.... vad är det här får bara inte hända. Som tur är så har det släppt innan jag springer ut på varv 2 pust vilken tur. Varv 1 gick bra låg i ett gött tempo och hoppades på att kunna hålla det hela loppet. Ganska tidigt under varv 2 så började det redan ta emot och min mage började krångla dessutom så det fick bli ett stopp.
 
Innan jag sticker ut på varv 2 står Johan där så det fick bli ett puss stopp oxå ;) Han säger till mig att jag ligger 2:a va??? Hur är det möjligt kan inte vara sant så fort hade jag inte gått på cykeln tyckte jag.... oj nu blev det mer jobbigt men tyvärr så orkade inte kroppen i värmen. Kanske jag fyllde på för dåligt under cykeln så svårt att avgöra men jag hade kvar av gel, bars o sportdryck som jag planerat få i mig under cyklingen, så ja jag hade nog slarvat men tiden gick ju så fort hann ju inte med haha.
 
Nu fick jag de 2 sista varven fylla på med allt möjligt, red bull, cola, gel och vatten som jag tog 2 muggar för att hälla över mig. Tyvärr kunde jag inte göra mer på löpningen, hade väl hoppats på en lite bättre tid men är glad att jag kunde springa hela tiden. 
 
Jag springer över mållinjen på en totaltid 05:48:26 och är så nöjd att jag har fullföljt denna tävling alltid en kick att känna denna glädje. Vid målgången står Johan och Nathalie dessutom och väntar på mig :) Han försöker se vilken placering jag fått men det är lite trögt med uppdateringen av mina tider men vi tror att jag blev 3:a och det visade sig att så var det oxå YES!!!
 
I mål :)
Foto: Johan
 
Jag kom på pallen och helt plötsligt blir det omplanering med hemgången. Prisutdelningen var kl 19.00 och vi hade tänkt att åka hemåt så fort vi var klara med dusch och utpackade ifrån lägenheten. Det blev så att Katrin åkte hem och jag fick åka med Markus o Nina som oxå gick till prisutdelningen. 
 
Klubben kom 2:a i TriClub programmet och är kvalificierade för att vinna platser till 
Final Championship Race in Barcelona, om jag har fattat det hela rätt :)
 
 
Otrolig känsla :)
Foto: Markus Nymark
 
Efter prisutdelningarna var klara var det dags att dela ut slot:ar till World Championship i Sydafrika. Jag hade ingen aning om hur många det fanns i min grupp men det brukar bara vara 1 plats. Nina blev 4:a i sin klass och Christian var 21 i sin och var där också för följa utdelningen. Vi satt diskuterade lite hur man vill egentligen..... kan ju inte säga nej om man får möjlighet, kanske bättre de före säger ja så vi inte behövde ta något beslut hahaha.... ja sådär gick tankarna. 
 
De började med de högre åldersgrupperna så min kom för Ninas. Jaha då säger han att det finns 2 platser i min Age Group shit va nervös jag blev. Han ropar först upp Jona som vann och hon svarar inte, ja då var det bara att ta upp plånboken visste ju nu att den kommer rulla vidare ner till mig. Hon som blev 2:a tog sin slot och jag sa Yes när frågan kom till mig så jag tog sista sloten i vår grupp..... Hjälp vad har jag gjort hahaha shit vad konstigt det kändes. Jag ska till Sydafrika så jäkla overkligt.
 
Upp på scenen på en gång, tog emot medaljen och sen var det bara att betala startplatsen direkt 450 USD + processing fees så totalt 486 USD, hm ja det är inte gratis direkt men detta kommer aldrig hända igen så bara och ta denna chansen...
 
Inte nog med det både Nina och Christian fick oxå en varsin slot, så jäkla kul, vi är 3 stycken ifrån klubben som åker helt otroligt.
 
Sydafrika nästa 
Foto: Markus Nymark
 
Ja det finns så mycket att skriva om denna dagen så jag har nog missat en hel del. Hade en go härlig lugn helg tillsammans med Katrin och vi var båda nöjda med att tävlingen var gjord så vi kunde börja vår semester haha...
 
Tack så mycket för de fina bilderna Markus och Nina, och så snällt av er att packa om i bilen så jag fick plats med er hem, tack snälla ni.
 
Tack Johan för att du finns och är med och stöttar mig och mitt beslut att åka till Sydafrika :)
 
Ha en goe dag alla